Monday, September 23, 2019

D&D 5e - Wapens en Weapon Bonuses (Dutch)

Dutch.

In D&D 5e zijn er twee soorten wapens: melee wapens (hand-to-hand combat, zwaarden, hamers en dergelijke) en ranged weapons (kruisboog, darts, enzovoorts).

Maar wanneer pas je nou welke bonus toe?


Alles in 1 overzicht?

Helaas staan de regels een beetje verspreid door het hele boek heen. Als je gewoon van voor naar achter werkt, kom je ze allemaal wel tegen, maar dat is wat tijdrovend 😅

De formules zijn heel simpel. Zolang je maar weet wat en wanneer toe te passen.


De basis

Je vind de wapen informatie op BR p48, inclusief schade, range en type


Attack roll

Attack roll = 1d20 + Proficiency Bonus (indien van toepassing) + Ability Modifier

... waarbij ...

  1. Proficiency Bonus uiteraard alleen maar voor wapens waar je proficient mee bent
  2. Bij 'Finesse' wapens mag je kiezen tussen de STR en DEX ability modifier
  3. Disadvantage kan van toepassing kan zijn bij ranged attacks


Damage roll

Damage roll = 1dX + Ability Modifier

... waarbij ...

  1. Basis damage '1dX' is afhankelijk van het type waken en of je het 1 of 2 handig gebruikt (BR p48)
  2. Bij 'Finesse' wapens mag je kiezen tussen de STR en DEX ability modifier
  3. Ability Modifier is NIET van toepassing op het tweede wapen bij het gebruik van twee wapens tegelijk, TENZIJ je 'Two Weapon Fighting Style' hebt gekozen (BR p27)
  4. Proficiency Bonus is NIET van toepassing voor schade


Twee wapens tegelijk

Iedereen mag twee wapens tegelijk gebruiken, maar...

  1. Beide wapens moeten van het 'Light' type zijn tenzij de feat 'Dual Weapon Wielder' is gekozen bij het behalen van Fighter level 4 (PHB p165, at DM's discretion)
  2. Ability Modifier is NIET van toepassing op het tweede wapen bij het gebruik van twee wapens tegelijk, TENZIJ je 'Two Weapon Fighting Style' hebt gekozen (BR p27)


Melee weapons werpen

Als bij hat wapen 'Thrown' staat mag je er ook mee gooien. De attack en damage rolls blijven gelijk aan het gebruik tijdens een melee.


Hieronder dezelfde uitleg nog een keer, anders verwoord...


Volg de pijltjes

Ik heb een overzichtje gemaakt met wat pijltjes om het proces eenvoudiger te maken. (Eerlijk gezegd vinden sommigen het daardoor juist ingewikkelder, niet iedereen denkt op dezelfde manier 😏)...

Klik op de onderstaande afbeelding of download de pdf versie (zonder kaders).


Attack Bonus


De attack roll

We gooien een 1d20, tellen daar 'attack bonussen' bij op, en de DM vertelt of we de vijand hebben geraakt, of niet 😈

Op combat komen we later nog terug, maar het is wel handig wanneer we van te voren weten welke bonussen of penalties van toepassing zijn.

De 'attack bonus' bestaat uit drie delen:


De Proficiency Bonus

[Groen]

Deze is afhankelijk van het level van het karakter (BR p12) en mogen we gebruiken wanneer we proficient zijn met het wapen. Een level 1 karakter heeft een Proficiency Bonus van 2. Zijn we niet proficient, dan gebruiken we 0.


De Ability Modifiers

[Oranje]

Dit zijn de Ability Modifiers welke volgen uit onze Ability Score (BR p9).

Voor ranged wapens wordt DEX gebruikt (BR p76).

Voor melee wapens wordt in principe STR gebruikt (BR p76), behalve wanneer het wapen 'Finesse' heeft (BR p47 p48). In dat geval gebruik je OF de STR bonus OF de DEX bonus, naar keuze.


Extra bonussen

Het kan zijn dat een magisch wapen je een extra bonus geeft.


Totaal

[Rood]

Tel de drie bonussen bij elkaar op. Dit tesamen is de Attack Bonus. Tijdens combat gooi je een 1d20, telt er de Attack Bonus bij op, en de DM vertelt je of je hebt geraakt, of niet.


Bereik van Ranged weapons

[Paars]

In de Basic Rules p48 vind je het bereik van Ranged weapons. Er staan twee waardes in de tabel, short range en long range, bijvoorbeeld 20 / 60.

In het bereik van 5 tot 20 ft geldt dan een normale 1d20.

In het bereik van 20 tot 60 ft moet je de Disadvantage regel toepassen. Gooi 2x 1d20 en gebruik de laagste rol van de twee.

Bij een afstand korter dan 5 ft wordt de Disadvantage regel ook toegepast!


Schade (damage)

Hebben we de vijand geraakt, dan doen we een Damage roll, we gooien de juiste dobbelsteen, en tellen daar eventuele bonussen en penalties bij op.


Basis schade

[Lichtblauw]

Damage is onder andere afhankelijk van het soort wapen. De schade bij normaal gebruik staat in de Basic Rules op p48.

Er zijn echter een aantal zaken welke van invloed zijn op de schade:


Versatile

Gebruik je een 'Versatile' wapen? Dan mag je het wapen ook tweehandig gebruiken, het richt dan meer schade aan (BR p48).


Ability Modifer vs. Finesse

[Blauw]

Heb je een bonus (of penalty!) door je STR of DEX score? Dan is deze van toepassing op de schade. Normaal geldt STR voor Melee en DEX voor Ranged weapons.

Gebruik je een 'Finesse' wapen? Dan mag je kiezen tussen de STR of DEX bonus.


Two weapons

[Roze]

Gebruik je twee wapens tegelijk? In 5e mag dat altijd, mits beide wapens 'Light' zijn.

Het tweede wapen doet echter minder schade (je mag geen STR of DEX bonus voor schade toepassen) tenzij je de Fighting Style '2 Weapon Fighting' hebt gekozen (BR p27).

Heb je de feat 'Dual Weapon Wielder' gekozen (PHB p165) wanneer je level 3 hebt gehaald, dan mag je wel 2 normale wapens gebruiken.


Eventuele extra bonus

Magisch wapen? Zou kunnen dat dit extra damage oplevert...


Totaal

[Bruin]

Tell alles bij elkaar op, en je krijgt een totale schade voor het betreffende wapen wanneer je het op een bepaalde manier gebruikt.


Melee weapons werpen

Heeft een wapen het kenmerk 'Thrown' dan mag je er ook mee gooien. Met uitzondering van bereik (Range) blijft de rest gelijk aan het gebruik als melee weapon.


Geimproviseerde wapens

Gebruik je een wapen waar het niet voor bedoeld is? Gooi je bijvoorbeeld met een Warhammer (deze heeft GEEN eigenschap 'Thrown', zie BR p48) dan wordt het als een geimproviseerd wapen beschouwd.

Tenzij de DM anders beslist zijn dan de bonussen op attack roll 0 (dus alleen de kale d20) en is de schade 1d4 (ook daar dus geen bonussen).


Alles op een rijtje

Het telkens opnieuw uitzoeken van alle parameters is wat onhandig. Daarom heb ik alles in een zo klein mogelijke tabel samengevat (klik om te vergroten):


  • Weapon - naam / type wapen
  • Attack Bonus - bonus om bij de attack roll op te tellen
  • Damage 1 handed - schade welke je aanricht bij het gebruik met 1 hand (mits je het wapen met 1 hand kunt gebruiken natuurlijk)
  • Damage 2 handed - schade welke je aanricht bij het gebruik met 2 handen (mits je het wapen met twee handen kunt gebruiken)
  • Damage 2 weapons, 1st weapon - schade met het 1e wapen bij het gebruik van 2 wapens (alleen voor wapens welke je met 1 hand kunt gebruiken)
  • Damage 2 weapons, 2nd weapon - schade met het 2e wapen bij het gebruik van 2 wapens
  • Range - bereik in ft
  • Note - ruimte voor evt. opmerkingen, een wapen kan bijvoorbeeld van het type 'special' zijn.


Je zou voor elk wapen een extra regel kunnen toevoegen. Voor fighters met veel verschillende wapens kan dit handig zijn.


Dat waren dan wapens, schade, en bonussen op twee verschillende manieren uitgelegd, en allebei compleet onbegrijpelijk 😅



Meer informatie


Dit blog



Andere websites - Engelstalig




Wordt vervolgd...






No comments:

Post a Comment