Wednesday, September 4, 2019

D&D - 5e in NL - Advantage en Disadvantage, Natural 1 en 20 (Dutch)

RPG / 5e in NL / Dutch.

In 5e heb je attack rolls en skill / ability checks.

Hiervoor gooi je een 1d20, en tel je eventueel een bepaalde waarde bij je score, afhankelijk van de situatie en het doel van de rol. 


Advantage en Disadvantage

(BR p5, p60, p61)


Voorbeeld

De DM checkt of je voldoende hoog scoort om je doel te raken (in combat, AC of armor class) of in je taak te slagen (bij een skill / ability / difficulty check, DC).

Stel, om een tegenstander te raken moet je 18 punten halen. Je karakter is proficient (heeft ervaring met zijn / haar wapen, komen we later op terug) en er zijn geen andere modifiers, dus de score wordt roll plus twee.

Je rolt 5, dus:

5+2 = 7
7 is minder dan 18, dus je karakter mist


Je rolt een 16, dus:

16+2 = 18
18 is gelijk of meer dan 18, dus je karakter raakt


Disadvantage

Soms kan je karakter een nadeel ondervinden. Hij ligt op de grond, is geblinddoekt, uitgeput, en meer van dat soort zaken. In dat geval rol je TWEE keer een 1d20 en neem je de laagste waarde van de twee.



Voorbeeld

Je bent geblindoekt. Je valt aan met disadvantage. Je rolt twee keer een 1d20, en rolt een 5 en een 19. Omdat je disadvantage hebt gebruik je de laagste waarde.

5 en 19, gebruik de laagste, is 5
5+2 = 7
Je mist


Advantage en Disadvantage stacken niet

Stel, je hebt drie disadvantages, 1x voor een blinddoek, en 1x omdat je op de grond ligt, en 1x omdat je uitgeput bent, dan telt dat in 5e maar als 1 (EEN) disadvantage, dus je rolt nog altijd 2 keer een 1d20 en neemt de laagste waarde, ook al is je situatie veel ongunstiger.

5 en 19, gebruik de laagste, is 5
5+2 = 7
Je mist


House rules

Sommige DM's gebruiken een eigen regel, en laten je in bijzondere situaties 1 of meerdere extra 1d20's rollen omdat het anders wel erg ongeloofwaardig wordt. Dit is aan de DM.

In bovenstaande situatie vragen sommige DM's of je 4 1d20's wil rollen... Of een 1d100...


Advantage

Je karakter kan, om wat voor reden dan ook, een advantage hebben. In dat geval rol je twee keer de 1d20, en neem je de hoogste waarde.

Net als bij Disadvantage maakt het niet uit hoeveel advantages je hebt, je telt ze maar als 1 advantage, dus maar 1 extra dobbelsteen.


Voorbeeld

5 en 19, gebruik de hoogste, is 19
19+2 = 21
Je raakt


Disadvantage versus Advantage

Heb je een of meerdere advantages (maakt niet uit hoeveel) EN een of meerdere disadvantages (maakt niet uit hoeveel) dan cancelen ze elkaar, en gooi je dus maar 1x een 1d20.


Combat: Natural 1 en Natural 20

(BR p76)


Bij een attack roll (dus tijdens combat) hebben de 1 en 20 een speciale betekenis.

Bij een 1 heb je ALTIJD gemist, ongecht eventuele modifiers. Dit wordt een critical miss of natural one genoemd.

Bij een rol van 20 in combat richt je extra schade aan. Stel dat je normaal 1d4+2 schade zou doen, dan zou je nu 2d4+2 schade doen. Je verdubbelt dus het aantal dobbelstenen, niet de modfier. Kom ik later nog op terug...


House Rules

In vorige versies van (A)D&D betekende een attack roll van 1 dat er iets ernstigs kon gebeuren. Sommige DM's gebruiken deze regel ook in 5e.

Ook kiezen sommige DM's ervoor de volledige schade te verdubbelen. Check met je DM.


Andere checks (non-combat): Natural 1 en Natural 20

Er zijn GEEN Natural 1 en Natural 20 rolls bij andere 1d20 rolls dan in combat!


House Rules

Veel DM's gebruiken de 1 en 20 ook voor andere rolls. Check met de DM of hij / zij Natural 1 en 20 gebruiken voor:

  • Attack Rolls - standaard
  • Saving Throws - house rule
  • Difficulty Checks - house rule

Advantage en Natural 1 / 20

Neem de hoogste van je beide 1d20's, en is dat een 20: mazzel.

Is een van de twee rolls een 1, dan neem je de waarde van de andere 1d20. Heb je twee keer een 1, dan heb je pech.


Disadvantage and Natural 1 / 20

Neem de laagste van de twee 1d20's. Is het een 1 dan heb je gefaald.

Zijn beide rollen een 20, dan slaag je in je aanval / taak. (Zie house rules voor taak.)


Meer

No comments:

Post a Comment