We zijn er bijna (nou ja, niet echt 😊)... Na Ability Scores en Skill Checks is het nu tijd voor... Saving Throws.
De formule
Score = 1d20 + Proficiency Bonus (indien proficient) + Ability Modifier + andere modifiers
Juist ja... de uitleg dan maar 😉
Wanneer
Je kiest geen Saving Throw. Je wordt gedwongen om een Saving Throw te maken omdat je een risico op schade loopt op een bepaald moment.
Om een Saving Throw te maken rol je een d20 waar je de juiste Ability Modifier bij op telt. Welke is afhankelijk van waar je voor rolt. In de BR / PHB staat bijvoorbeeld bij spells beschreven wanneer, en welke Saving Throw van toepassing is.
De DM zal je vertellen waarvoor je een Saving Throw moet gooien.
Proficiency Bonus
Net als bij skills kun je 'proficient' zijn voor een bepaalde Saving Throw. Ben je proficient, dan is de Proficiency Bonus van toepassing.
Wanneer ben je proficient
Dat is afhankelijk van Class en Race.
Elke Class (Figher, Cleric, Wizard, enzovoorts) geeft ten minste 2 Saving Throw proficiencies. Een Wizard (Class) is bijvoorbeeld proficient in Saving Throws voor Wis en Int.
Een Dwarf (Race) heeft extra weerstand tegen gif (BR p 15, BR p78).
Andere bonussen en penalties
Bonussen, penalties, Advantage of Disadvantage, ze kunnen allemaal van toepassing zijn. Staat het niet in de regels beschreven dan is het aan de DM... maar ja, de DM heeft altijd het laatste woord 😈
Meer
- Roll20 D&D 5th Edition Compendium - 5e Rules Saving Throws
- Roll20 D&D 5th Edition Compendium - 5e Rules Index
- Alle posts op dit blog over Role Playing Games
- D&D - 5e in NL - Onderwerpen en links
Vorige post
No comments:
Post a Comment