Hitpoints geven aan hoe gezond je karakter is (en hoeveel schade je karakter nog kan hebben).
Soorten Hitpoints
(Maximal) HP
Dit is het aantal Hitpoints (HP) wat je karakter heeft wanneer hij / zij volledig gezond en uitgerust is, en gaat omhoog met elk level.
Dit is het aantal HP wat je karakter op dit moment heeft. Stel dat je karakter 20 HP had, en door schade er 6 kwijt raakt, dan blijven er nog 14 HP over.
Karakters kunnen door rust, verzorging, of magische middelen weer HP terug krijgen, tot hun maximum.
Karakters kunnen door ziekte, spells, ongelukken, combat en andere activiteiten HP kwijt raken.
(Actual) HP loopt dus van 0 (bijna dood) tot Maximal HP (volledig gezond en uitgerust).
(BR p80, PHB p198)
Sommige items en spreuken kunnen je tijdelijk extra hitpoints geven. Deze 'stacken' niet, dat wil zeggen als je van het ene item 10 hitpoints extra krijgt, en van een ander item 12, dan moet je kiezen welke van de twee je gebruikt (dus OF 10 OF 12, maar NIET 22).
Bij schade gebruik je eerst je tijdelijke HP voordat je de rest van je reguliere HP af haalt.
HP kleiner dan 0
(BR p79, PHB p197)
(BR p79, PHB p197)
Heeft een karakter een HP kleiner dan 0, dan is het karakter stervende. Wordt er geen actie ondernomen, dan gaat het karakter dood.
Maximal Hitpoints bij Level 1
Het maximale aantal Hitpoints (HP) wat je karakter krijgt bij Level 1 wordt bepaald door een aantal factoren:
Formule
MaxHP Level 1 = max + Con Mod + Racial Bonus
Class
(BR p22)
Bij het maken van je karakter gebruik je het maximale aantal Hitpoints voor het 1e level, een Cleric begint dus met minstens 8 HP (BR p23), een Fighter met 10 HP, enzovoorts.
Constitution Modifier
(BR p9)
Heeft je karakter een hoge Constitution, dan krijgt hij / zij er elke keer een paar extra HP's bij. Stel het karakter heeft een Con van 16, dan komen er elk level dus 3 extra HP's bij.
Race
Sommige rassen krijgen extra HP, bijvoorbeeld de Hill Dwarf (BR p15) krijgt elk level een extra HP.
Voorbeeld 1:
Hill Dwarf Cleric met Con 16:
Level 1: max + Con Mod + Hill Dwarf bonus = 8 + 3 + 1 = 12 HP
Voorbeeld 2:
Human Fighter met Con 10:
Level 1: max + ConMod = 10 + 0 = 10 HP
Extra Hitpoints per level
Elke keer wanneer een karakter stijgt in level wordt het aantal Hitpoints hoger.
Formule
Extra Hitpoints = oude MaxHP + 1dX + Con Mod + Racial Bonus
Waarbij die 1dX afhankelijk is van de class van je karakter (BR p22).
Het aantal extra Hitpoints is minimaal 1 (ondanks slechte rollen en een eventueel negatieve Con Mod).
Voorbeeld 1:
Cleric met Con 16, de speler gooit telkens een 5 😉 elke keer dat hij / zij een level omhoog gaat:
Level 1: max + Con Mod + Hill Dwarf bonus = 8 + 3 + 1 = 12 HP
Level 2: oude MaxHP + 1d8 + Con Mod + Hill Dwarf Bonus = 11 + 5 + 3 + 1 = 20 HP
Level 3: oude MaxHP + 1d8 + Con Mod + Hill Dwarf Bonus = 20 + 5 + 3 + 1 = 29 HP
Voorbeeld 2:
Human Fighter met Con 10, de speler gooide een 1, een 3 en een 5 bij het omhoog gaan van een level:
Level 1: max + Con Mod = 10 + 0 = 10 HP
Level 2: oude HP + 1d10 + 0 = 10 + 1 + 0 = 11 HP
Level 3: oude HP + 1d10 + 0 = 16 + 3 + 0 = 19 HP
Level 4: oude HP + 1d10 + 0 = 24 + 5 + 0 = 29 HP
...
Alternatief
Als alternatief kan er, in plaats van een 1d8 te rollen, ook elke keer 5 HP er bij op worden geteld (BR p23). Voor een Fighter zou dat dan 6 in plaats van 1d10 zijn (BR p27), enzovoorts.
Statistisch gezien is dat slimmer, het gemiddelde van een 1d8 is immers 4.5, niet 5... 😂
Stijgende of dalende Constitution score
Er zijn geen voorbeelden in de BR of PHB, maar er zouden omstandigheden kunnen zijn waardoor het karakter's level zou kunnen dalen, of de Constitution score zou kunnen dalen. Indien dat gebeurt moet het maximale aantal Hitpoints aangepast worden.
De nieuwe maximale Hitpoints wordt dan berekend alsof het karakter vanaf het begin af aan deze Constitution score en dus Constitution Modifier had gehad (ie. 'met terugwerkende kracht').
Nieuwe MaxHP = Oude MaxHP - ( Levels x Oude ConMod ) + ( Levels x Nieuwe ConMod )
Voorbeeld 1:
Bij level 4 mag een Fighter een van de Abilities verhogen met 1. Een fighter met level 3 besluit zijn Constitution score van 13 naar 14 te verhogen.
Level 3 Human Fighter, MaxHP 25, Constitution 13, Constitution Modifier +1 (BR p9)
Het karakter wordt level 4. De speler kiest voor het verhogen van de Constitution score van 13 naar 14. De nieuwe Constitution Modifier wordt +2 (BR p9). Deze wordt uitgerekend alsof het karakter dit altijd al had gehad (BR p12, PHB p177).
Eerst de wijziging van de Constitution Modifier voor het oude level. De nieuwe Constitution score wordt 14, de nieuwe Constitution Modifier wordt +2:
MaxHP = Oude MaxHP - ( Levels x Oude Con Mod ) + ( Levels x Nieuwe Con Mod )
= 25 - ( 3 x 1 ) + ( 3 x 2 ) = 25 - 3 + 6 = 28
Dan de increase naar level 4. De speler rolt een 1d10 en krijgt een 7 en uiteraard de bonus van de nieuwe Constitution Modifier:
Nieuwe MaxHP = MaxHP + 1d10 + ConMod = 25 + 7 + 2 = 34
Voorbeeld 2:
Stel de Constitution ability van een level 10 karakter zou dalen van 16 naar 15, dan zou de Constitution Modifier dalen van +3 naar +2 (BR p9). Het aantal maximale Hitpoints zou dan dalen met 10 x (2-1) = 10 hitpoints.
Hit Dice
Voor elk level krijgt een karakter ook zogenaamde Hit Dice (in te vullen op de Character Sheet, BR p177).
Voor elk level in Fighter krijgt een karakter dus 1x een d10 Hit Dice. Voor elk level in Cleric 1x een d8 enzovoorts.
Een level 3 multiclass karakter F2C1 'Roo' (Figher 2 Cleric 1, multiclassing volgens BR p58) heeft dus 2x een d10 en 1x een d8.
Deze Hit Dice worden gebruikt in combinatie met Short Rest / Long Rest (BR p70) en healing. Welke Hit Dice wordt bepaald door klasse en level (BR p22). Deze 'pool' van Hit Dice komt aan bod in de volgende post.
Meer
Maximal Hitpoints bij Level 1
Het maximale aantal Hitpoints (HP) wat je karakter krijgt bij Level 1 wordt bepaald door een aantal factoren:
- Class
- Constitution Modifier
- Racial Bonus
- ...
Formule
MaxHP Level 1 = max + Con Mod + Racial Bonus
Class
(BR p22)
Bij het maken van je karakter gebruik je het maximale aantal Hitpoints voor het 1e level, een Cleric begint dus met minstens 8 HP (BR p23), een Fighter met 10 HP, enzovoorts.
Constitution Modifier
(BR p9)
Heeft je karakter een hoge Constitution, dan krijgt hij / zij er elke keer een paar extra HP's bij. Stel het karakter heeft een Con van 16, dan komen er elk level dus 3 extra HP's bij.
Race
Sommige rassen krijgen extra HP, bijvoorbeeld de Hill Dwarf (BR p15) krijgt elk level een extra HP.
Voorbeeld 1:
Hill Dwarf Cleric met Con 16:
Level 1: max + Con Mod + Hill Dwarf bonus = 8 + 3 + 1 = 12 HP
Voorbeeld 2:
Human Fighter met Con 10:
Level 1: max + ConMod = 10 + 0 = 10 HP
Extra Hitpoints per level
Elke keer wanneer een karakter stijgt in level wordt het aantal Hitpoints hoger.
Formule
Extra Hitpoints = oude MaxHP + 1dX + Con Mod + Racial Bonus
Waarbij die 1dX afhankelijk is van de class van je karakter (BR p22).
Het aantal extra Hitpoints is minimaal 1 (ondanks slechte rollen en een eventueel negatieve Con Mod).
Voorbeeld 1:
Cleric met Con 16, de speler gooit telkens een 5 😉 elke keer dat hij / zij een level omhoog gaat:
Level 1: max + Con Mod + Hill Dwarf bonus = 8 + 3 + 1 = 12 HP
Level 2: oude MaxHP + 1d8 + Con Mod + Hill Dwarf Bonus = 11 + 5 + 3 + 1 = 20 HP
Level 3: oude MaxHP + 1d8 + Con Mod + Hill Dwarf Bonus = 20 + 5 + 3 + 1 = 29 HP
Level 4: oude MaxHP + 1d8 + Con Mod + Hill Dwarf Bonus = 29 + 5 + 3 + 1 = 38 HP
...
Voorbeeld 2:
Human Fighter met Con 10, de speler gooide een 1, een 3 en een 5 bij het omhoog gaan van een level:
Level 1: max + Con Mod = 10 + 0 = 10 HP
Level 2: oude HP + 1d10 + 0 = 10 + 1 + 0 = 11 HP
Level 3: oude HP + 1d10 + 0 = 16 + 3 + 0 = 19 HP
Level 4: oude HP + 1d10 + 0 = 24 + 5 + 0 = 29 HP
...
Alternatief
Als alternatief kan er, in plaats van een 1d8 te rollen, ook elke keer 5 HP er bij op worden geteld (BR p23). Voor een Fighter zou dat dan 6 in plaats van 1d10 zijn (BR p27), enzovoorts.
Statistisch gezien is dat slimmer, het gemiddelde van een 1d8 is immers 4.5, niet 5... 😂
Stijgende of dalende Constitution score
Er zijn geen voorbeelden in de BR of PHB, maar er zouden omstandigheden kunnen zijn waardoor het karakter's level zou kunnen dalen, of de Constitution score zou kunnen dalen. Indien dat gebeurt moet het maximale aantal Hitpoints aangepast worden.
De nieuwe maximale Hitpoints wordt dan berekend alsof het karakter vanaf het begin af aan deze Constitution score en dus Constitution Modifier had gehad (ie. 'met terugwerkende kracht').
Nieuwe MaxHP = Oude MaxHP - ( Levels x Oude ConMod ) + ( Levels x Nieuwe ConMod )
Voorbeeld 1:
Bij level 4 mag een Fighter een van de Abilities verhogen met 1. Een fighter met level 3 besluit zijn Constitution score van 13 naar 14 te verhogen.
Level 3 Human Fighter, MaxHP 25, Constitution 13, Constitution Modifier +1 (BR p9)
Het karakter wordt level 4. De speler kiest voor het verhogen van de Constitution score van 13 naar 14. De nieuwe Constitution Modifier wordt +2 (BR p9). Deze wordt uitgerekend alsof het karakter dit altijd al had gehad (BR p12, PHB p177).
Eerst de wijziging van de Constitution Modifier voor het oude level. De nieuwe Constitution score wordt 14, de nieuwe Constitution Modifier wordt +2:
MaxHP = Oude MaxHP - ( Levels x Oude Con Mod ) + ( Levels x Nieuwe Con Mod )
= 25 - ( 3 x 1 ) + ( 3 x 2 ) = 25 - 3 + 6 = 28
Dan de increase naar level 4. De speler rolt een 1d10 en krijgt een 7 en uiteraard de bonus van de nieuwe Constitution Modifier:
Nieuwe MaxHP = MaxHP + 1d10 + ConMod = 25 + 7 + 2 = 34
Voorbeeld 2:
Stel de Constitution ability van een level 10 karakter zou dalen van 16 naar 15, dan zou de Constitution Modifier dalen van +3 naar +2 (BR p9). Het aantal maximale Hitpoints zou dan dalen met 10 x (2-1) = 10 hitpoints.
Hit Dice
Voor elk level krijgt een karakter ook zogenaamde Hit Dice (in te vullen op de Character Sheet, BR p177).
Een level 3 multiclass karakter F2C1 'Roo' (Figher 2 Cleric 1, multiclassing volgens BR p58) heeft dus 2x een d10 en 1x een d8.
Deze Hit Dice worden gebruikt in combinatie met Short Rest / Long Rest (BR p70) en healing. Welke Hit Dice wordt bepaald door klasse en level (BR p22). Deze 'pool' van Hit Dice komt aan bod in de volgende post.
Meer
Volgende post
No comments:
Post a Comment