Tuesday, September 3, 2019

D&D - 5e in NL - Ability, Ability Modifier (Dutch)

RPG / 5e in NL / Dutch.

Wat zijn de basis regels voor D&D 5e? Ik heb geen idee 😅

Maar... omdat ik zelf ook een beginner ben, zal ik mijn ervaring met je delen. Eerst maar eens wat basis zaken...


Fouten

Bij het maken van mijn eerste karakter in 5e raakte ik een paar keer in de war. Daarom heb ik de verschillende onderdelen op een rijtje gezet, en aangevuld met wat informatie voor volledige beginners. Zoals ik...

Dit is dus geen vervanging voor de officiele regels, meer een aanvulling / uitleg.

Dit blog is ook voor mezelf een soort van geheugensteuntje. Ik gebruik een iets andere volgorde dan die in de Basic Rules (BR) en het Players Handbook (PHB). Ik weet namelijk graag waarom ik iets doe 😉. Na de uitleg laat ik zien hoe ik een eigen karakter heb gemaakt... tenminste, dat is de bedoeling 😓

Waar van toepassing heb ik een referentie toegevoegd, bijvoorbeeld BR p60, oftewel Basic Rules bladzijde 60.


Specific beats general

Specifieke regels hebben voorrang op algemene regels (BR p5).


Hitpoints

Des te hoger het aantal hitpoints (HP), des te meer schade je karakter kan hebben zonder dood te gaan (komen we later op terug).


Ability Scores

Je karakter heeft  6 verschillende 'abilities'. Deze kies je, of rol je tijdens het maken van je karakter. Overleg met je DM welke methode gaat worden gebruikt. (BR p9, BR p62)

Ik vind zelf de methode waarbij je de getallen 15, 14, 13, 12, 10 en 8 naar eigen keuze verdeeld wel aardig (BR p9) maar ook lekker rollen heeft zijn charme.

Elke ability heeft een bepaalde betekenis.


(Geweldige uitleg door Max Marcil. Klik op de afbeelding om te vergroten.)


Strength (Str)

(BR p62)

Kracht is belangrijk voor fighters. Des te sterker het karakter, des te meer schade deze kan aanrichten met normale wapens.


Dexterity (Dex)

(BR p63)

Reflexen, beweeglijkheid, balans. Bepaalt bij voorbeeld hoe makkelijk het is om iets te raken.


Constitution (Con)

(BR p64)

Grofweg conditie, gezondheid. Des te hoger de Con score, des te gezonder je karakter. Belangrijk voor fighters, en belangrijk voor je hitpoints.


Intelligence (Int)

(BR p64)

Hoe 'slim' is je karakter. Belangrijk voor onder andere wizards.


Wisdom (Wis)

(BR p64)

Hoe 'wijs' is je karakter. Belangrijk voor onder andere clerics.


Charisma

(BR p65)

Hoe 'charismatisch' is je karakter. Wordt je karakter aardig gevonden? Is hij / zij in staat anderen te overtuigen?


Aangepaste Ability Scores

Ability Scores kunnen worden verhoogd of verlaagd om verschillende redenen.


Voorbeeld 1:

Het karakter is van een bepaald ras, waardoor een van de Ability Scores wordt verhoogd. Een voorbeeld hiervan de Hill Dwarf (BR p15) waardoor de (gerolde) Wisdom score met 1 wordt verhoogd.

Stel een speler heeft Wis 11 voor zijn Hill Dwarf karakter gerold / gekozen, dan wordt de uiteindelijke Ability Score dus 11+1 = 12.


Voorbeeld 2:

Het karakter gaat een level omhoog. Bij sommige levels mag de speler een Ability Score naar keuze met 1 verhogen (BR p26).

Het kan zijn dat hierdoor ook allerlei afgeleide zaken veranderen (verbeteren), zoals Ability Modifiers (komen we zo op terug). Immers: des te hoger de Ability score, des te sterker / sneller / slimmer / enzovoorts...


Voorbeeld 3:

Het karakter is onder invloed van een vloek, een spreuk of iets dergelijks, waardoor een bepaalde Ability tijdelijk (of permanent!) wordt verlaagd.


Ability Modifiers

(BR p60)

Heb je een hoge score in een bepaalde Ability, dan heb je daar voordeel van bij alle activiteiten gebaseerd op die ability. Een fighter kan bijvoorbeeld meer schade aanrichten wanneer hij sterk is, een priest kan beter healen met een hoge wisdom, enzovoorts.

Andersom geldt precies hetzelfde: bij een lage ability heeft je karakter last van de lage score. Een hele zwakke fighter heeft al moeite genoeg zijn zwaard op te tillen, dus wanneer hij dan zijn tegenstander raakt zal de schade waarschijnlijk ook minder zijn.


Voorbeeld: een fighter heeft een Ability Score voor Strength van 8, dan is de bijbehorende Ability Modifier dus -1.

Let op! Stel een speler heeft Wis 11 voor zijn Hill Dwarf karakter gerold / gekozen, dan wordt de uiteindelijke Ability Score dus 11+1 = 11. De bijbehorende Ability Modifier is dan +1 volgens de tabel hierboven.


Character sheet

Uiteindelijk heb je dus zes Ability Scores, en bij elke Ability Score een bijbehorende Ability Modifier. Je kunt deze allemaal kwijt op de Character Sheet (BR p177).


Bijzondere regels

Er zijn situaties waarin andere regels van toepassing zijn, de speler extra bonussen mag gebruiken, enzovoorts. Zoals altijd in 3e, 4e en 5e: een specifieke regel heeft altijd voorrang boven een algemene regel.

Maar... de DM heeft altijd het laatste woord 😈


Meer


Vorige post


Volgende post


No comments:

Post a Comment