Sunday, September 8, 2019

Homematic - Vrije koeling? Zet het raam open! (Dutch)

Dutch.

De afgelopen weken was het heel warm in Nederland. Maar... wanneer is het nou handig om een raam open te zetten? Wanneer het 1. binnen te warm is, en 2. buiten koeler is dan binnen.

Even naar buiten lopen om in te schatten is een goede methode. Maar wat als we nou toch al een Domotica systeem hebben? 😎


Principe

1. Laat een LEDje groen branden wanneer het binnen 24 graden of warmer is, en buiten tenminste 2 graden koeler. Het open zetten van een raam helpt dan...

2. Laat een LEDje oranje branden wanneer het binnen meer dan 22 graden is, en het buiten nog twee graden warmer is dan binnen. Het open zetten van een raam helpt dan niet echt 😅

3. Anders ledje uit.

De echte die-hards kunnen natuurlijk een actuator gebruiken om het raam voor ze open te zetten. Zo ver heb ik het nog niet, voorlopig doe ik dat deel maar even met de hand, maar... er wordt aan gewerkt 😏 Ik zou ook een ventilator lucht van buiten naar binnen kunnen halen, of de WTW in een hogere stand zetten (dat laatste beter niet denk ik, dat ding gebruikt al veel te veel stroom 😟)...

Anyway, een paar weken geleden heb ik een extra functie in mijn (simpele) Domotica systeem ingebakken: een ledje wat aangeeft dat het handig (of juist niet zo handig!) is om het raam open te zetten om het huis af te laten koelen.


Temperatuur vandaag

Vandaag, 3 September, Rotterdam, nazomer, haalde de buiten temperatuur de 28 graden. Binnen (op de 1e, waar mijn keuken is) bleef de temperatuur net onder de 26. Zou ik dus tussen de middag deuren en ramen hebben open gezet, had ik mijn huis extra verwarmd (rood ingetekende blok). Maar... daarbuiten kan alles rustig open, want de binnen temperatuur is nog altijd hoger dan optimaal, en buiten is het koud genoeg om (vrij) af te koelen.

Grafiek (klik voor vergroten):



Beperkingen Homematic web-programmeren

Helaas kun je geen rekenkundige bewerkingen doen wanneer je een script 'in elkaar klikt' in de Homematic, dus ik moest iets onhandigers in elkaar knutselen.

Als kleine bonus gelijk ook maar een controle op (kans op) vorst... De 5 graden is een beetje uitproberen: de sensor hangt zeer beschut op mijn balkon, ca. 4 meter boven het maaiveld, en het zal vlak bij de grond waarschijnlijk wat kouder zijn.

In pseudo code:

If
  inside > 24 and outside > 26
  Or inside > 25 and outside > 27
  Or inside > 26 and outside > 28
  Or inside > 27 and outside > 29
  Or inside > 28 and outside > 30
  Or outside < 5
Then
  LED orange
ElseIf
  inside > 24 and outside < 22
  Or inside > 25 and outside < 23
  Or inside > 26 and outside < 24
  Or inside > 27 and outside < 25
  Or inside > 28 and outside < 26
Then
  LED green
Else
  LED off
EndIf


Resultaat

En dat ziet er dan zo uit:


It's fine to open the windows. Mission accomplished. Nerd level increased.

(Oh, ik zie dat de wasmachine klaar is, gelijk even uitzetten.)


Vrije koeling

Natuurlijk is dit geen echte 'vrije' koeling in de werktuigbouwkundige betekenis van het woord. Gratis, ja, maar adiabatisch? Afgezien van mijn bezweet voorhoofd? 😅 Nee. Maar wel fun om te maken! 😎

Een een raam open zetten is altijd goedkoper dan een airco aan zetten... Meer posts over stroom verbruik en besparen vind je hier.

No comments:

Post a Comment