Monday, September 12, 2022

D&D - 5e in NL - Toch een inleiding? (Dutch)

RPG / 5e in NL / Dutch.

Wat moet je weten voordat je de regels in duikt?

Weet je, eigenlijk zijn de regels helemaal niet belangrijk... In principe zou je ook zonder regels kunnen spelen... uiteindelijk is het allemaal alleen maar 'make believe'. En toch hebben we regels, maar waarom dan?


Wat is D&D, wat is een rollenspel, en hoe speel je het?

Er zijn genoeg (algemene) inleidingen voor D&D. Die ga ik niet herhalen 😎

Zie bijvoorbeeld:

 

Inleidingen gelezen? Dan volgen nu een paar aandachtspuntjes welke het spel een stuk leuker maken...


De basisregels


1. Er is geen winnaar

2. Werk samen

3. Kies / maak karakters welke samen kunnen werken

4. Ga niet zeuren over regels

5. De DM heeft altijd gelijk (nou ja, meestal πŸ˜‡) 

6. Ontwijk gevoelige onderwerpen

7. Dwing niemand je persoonlijke (out of character) mening op

8. Geef anderen de ruimte tijdens het spelen.

9. Wat zou je karakter doen? Niet: wat zou jij doen!

10. Be a nice person


Er is geen winnaar!

Je speelt D&D samen, niet tegen elkaar. Jouw karakter hoeft niet 'beter', 'sneller', 'sterker' te zijn dan de andere karakters. Als een karakter perfect is en de rest niet nodig heeft, wat is dan de lol in samenwerking?

Als er al iets van winnen in het spel zit, dan is het samen overwinnen van problemen.

Wees bereid tot compromissen. Proberen samen met de andere spelers een groep te vormen, zonder interne ruzies. Verzin geen achtergrond voor je karakter welke tot ruzie leidt.

1. Er is geen winnaar

2. Werk samen


Karakters met sterke en zwakke punten

Maak je een karakter, dan is het vaak leuker voor het (samen)spel wanneer het karakter sterke en zwakke punten heeft.

Het gaat er absoluut niet om dat 'jouw' karakter het beste / sterkste / snelste karakter met de hoogste score is.

3. Kies / maak karakters welke samen kunnen werken


De regels zijn (on)belangrijk

De regels zijn alleen maar bedoeld om het spel in goede banen te leiden, en ervoor te zorgen dat alle deelnemers over hetzelfde praten.

Denk aan de kinderen in de zandbak: "Dan ben jij dit en ben ik dat en dan..." Om ruzie te voorkomen -- "Dat is mijn schepje!" -- is er de spel leider (de DM of Dungeon Master). Hij speelt alle NPC's (Non Player Characters), alle monsters, en besluit hoe de wereld om de spelers eruit ziet, en hoe die wereld reageert op de spelers.

De (officiele) regels zijn er dus om te helpen, niet om te dwingen, en in geval van twijfel heeft de DM altijd gelijk.

Kijk samen naar de juiste interpretatie tijdens het spel, of ga van een bepaalde uitleg uit en zoek later op een rustig moment samen uit wat het moet zijn. Het is natuurlijk wel handig wanneer je allemaal dezelfde versie van hetzelfde spel speelt πŸ˜‡

4. Ga niet zeuren over regels

5. De DM heeft altijd gelijk (nou ja, meestal πŸ˜‡) 

 

Gevoelige onderwerpen

Spreek van te voren af welke onderwerpen taboe zijn aan de tafel en in het spel. Dit kunnen zaken zijn als religie, politiek, sex, discriminatie, hoe 'woke' de buurman is, of hoe slecht je favoriete Formule 1 team het afgelopen weekend heeft gedaan.

Humor is een erg belangrijke factor, maar niet iedereen vind dezelfde dingen grappig.

Dwing anderen niet je mening op, niet in het spel, en niet buiten het spel!

6. Ontwijk gevoelige onderwerpen

7. Dwing niemand je persoonlijke (out of character) mening op


Speelstijl en smaak

Iedereen heeft een andere smaak / stijl van spelen. Sommigen vinden echt het 'rollenspel' het belangrijkste, anderen vinden het vechten met monsters het leukste. Geef anderen de ruimte om van hun spel(stijl) te genieten.

De een is wat stiller dan de ander, maar iedere speler (en karakter) kan een goed idee hebben tijdens het spel. Luister naar elkaar.

Hetzelfde geldt voor het soort spel. Sommige spelers willen horror, anderen een 'swashbuckling adventure', Weer anderen willen een SciFi setting, cyberpunk, en wie weet wat nog meer. Wat je ook speelt, het gaat erom dat iedereen aan de tafel plezier heeft in het spelen.

Humor is een erg belangrijke factor, maar niet iedereen vind dezelfde dingen grappig.

8. Geef anderen de ruimte tijdens het spelen


In character / out of character

Maak duidelijk wat JIJ (als speler) zegt en bedoelt, en wat jouw KARAKTER doet en zegt en bedoelt.

Sommige mensen gebruiken een andere stem / accent voor wat hun karakter zegt, en wanneer je dat kunt: geweldig! Maar het is geen noodzaak.

Wel is het belangrijk om na te denken over de dingen welke je karakter zou doen in een bepaalde situatie, op basis van zijn / haar achtergrond, kennis, persoonlijkheid en situatie. Het gaat er immers niet om wat jij -- de speler -- in een bepaalde situatie zou doen, maar wat het gespeelde karakter zou doen.

9. Wat zou je karakter doen? Niet: wat zou jij doen!


Metagaming

Metagaming is het ge(mis)bruiken van kennis welke je karakter niet heeft, of het gebruiken van (mazen in) de regels. (Het is dus niet hetelfde als out of character.)

Een beetje metagaming is niet erg. Wanneer je karakter stijgt in level, dan krijgt hij / zij nieuwe mogelijkheden en krachten. Natuurlijk is het dan leuk om die dingen te kiezen welke je karakter sterker maken. Kies echter voor die zaken welke bij je karakter passen en welke het spel leuker maken.

Misbruik maken van (voor)kennis is niet leuk voor de DM en vooral niet voor de andere spelers. Niet doen dus.


Speel etiquette

Help mee voor te bereiden.

Wees op tijd.

Neem niet zomaar vreemden mee.

Hou je aandacht er bij. Blijf beleefd en wacht op je beurt tijdens het spel. Ga niet zitten Internetten of Appen tijdens het spel , ook niet tijdens de beurt van een andere speler (erg onbeleefd).

Neem pauzes maar houdt ze kort (sorry rokers).

Hou je persoonlijke relaties uit het spel. Het is leuk om je vriend / vriendin mee te nemen om te spelen, maar de hele tijd te 'plakken' in of buiten het spel kan bijzonder irritant zijn voor andere spelers.

Help mee met opruimen.

Samengevat:

10. Be a nice person


Waardeer de DM voor alle moeite welke hij / zij doet om het spel voor te bereiden.


Spelers

Geef de DM de ruimte voor fouten... De rol van een DM is niet altijd even gemakkelijk!


Dungeon Masters

Ben je de DM? Vergeet dan niet dat de spelers er niet voor jou zijn, maar dat jij er voor hun bent, en dat je samen lol hebt. De spelers zullen zich nooit aan jouw plan houden, en daar zit een deel van de fun in.

Als DM moet je een paar filmpjes van Matthew Colville gaan kijken. Als speler moet je daar vooral weg blijven 😎


Professionals

Je hoeft geen professionele voice acteur te zijn om plezier te beleven aan Dungeons and Dragons. Het is geweldig wat ze doen in Critical Role en de andere gestreamde game sessies, maar dat zijn professionals.

Zelf spelen is misschien niet zo gelikt als de verschillende shows, maar het is simpelweg nog leuker om te doen dan om naar te luisteren of te kijken!

Negeer iedereen die zegt dat je een nerd bent. Geef er gewoon aan toe πŸ˜‡


Meer


Vorige post


Volgende post



No comments:

Post a Comment