Saturday, February 2, 2019

PS3 & PS4 opslagruimte (Dutch)

Gaming. Review. Dutch.

Ik ben de trotse bezitter van een originele PS4, een eerste generatie model welke me trouw gediend heeft de laatste 3 jaar. Er zijn zijn twee zaken waar ik niet zo'n fan van ben: het geluid en de opslagruimte.

Het geluid heb ik nog niet gefixed (schoonmaken helpt waarschijnlijk) maar het opslag probleem heb ik opgelost, ook al was het soms moeilijk om de juiste informatie te vinden.


Korte versie

(Ik heb zoveel slechte Youtube videos and fanboy reviews bekeken dat ik je die pijn wil besparen.)

Alles wat ik wilde weten: a. is een externe drive langzamer, en b. maakt het wat uit welke drive?

Antwoorden: a. deze is niet langzamer dan een (oude) standaard drive, en b. ja, maar... eigenlijk niet.


Stappen

Geen geld en tevreden met de snelheid van de standaard drive?

  1. Voeg een 2 TB WD MyPassport externe drive toe.
  2. Klaar.

Meer snelheid en meer ruimte?

  1. Vervang je kleine en trage 500 GB of 1 TB standaard drive door een 2 TB Firecuda SSD.
  2. Opnieuw ruimte tekort? Voeg een 4 TB WD MyPassport externe drive toe.

OF (als je een PS4 of PS4 Slim hebt)

  1. Gebruik een externe SSHD FireCuda 2 TB

Teveel geld en het beste van het beste nodig?

  1. Koop een 500 GB of 1 TB SSD. Die krengen zijn duur... maar niet meer zo duur als vroeger.
  2. Voeg diezelfde 4 TB WD MyPassport externe drive toe.

Belangrijk: je kunt gemakkelijk spellen verplaatsen van extern naar intern en weer terug.


Lange versie


Geluid

De Slim en de Pro zijn een stuk stiller. Geen probleem dus als je nu een nieuwe koopt. Ik denk dat ik mijn PS4 een dezer dagen maar eens open moet maken en schoon moet maken. Dat helpt waarschijnlijk al iets...


Opslagruimte

Mijn PS4 kwam met een 500 GB drive af fabriek. Het is een crappy SATAII drive (hoewel niet eens zo slecht als vaak gedacht). De drive is okay als je a. niet teveel downloads hebt, en b. niet de maxiale snelheid nodig hebt.

Maar wat als je geen schijf ruimte meer hebt? Dan moet je af en toe iets verwijderen om ruimte te maken. Onhandig.

Twee oplossingen: vervang de interne drive, of voeg een externe drive toe.


Vervangen interne drive

Vlak nadat ik mijn PS4 had gekocht heb ik de oorspronkelijke 500 GB HDD vervangen door een Seagate 'Thin Laptop 1 TB SSHD'. Dus meer ruimte, en het snelheidsvoordeel van een SSHD.

Alle reviews zijn het er over eens dat een SSHD sneller is de vierde of vijfde keer dat je een spel of level laadt. Soms lees je dat men de eerste load langzamer vond maar mijn ervaring is anders: de SSHD was altijd sneller dan de fabrieksdrive, 10 tot 50 procent sneller. Merk op dat de eerste generatie PS4 is beperkt tot SATA2, en dat het ontwerp mogelijk niet gericht is op maximale snelheid. (Hey Sony, dat is nou iets voor de PS5, en doe er dan gelijk een tweede drive bay in als je toch bezig bent.)

Er zijn verschillende versies van deze Seagate SSHD op de markt. De nieuwste exemplaren heten 'Firecuda'.



De interne drive vervangen is wel wat meer werk: je moet de PS4 open maken, de nieuwe drive installeren, de juiste PS4 firmware installeren, en daarna alle spellen opnieuw downloaden. Yep. Het kost wat tijd, maar ik denk dat het de moeite waard is.


Toevoegen externe drive

De 1 TB drive heeft nu drie jaar voldaan, maar het werd tijd voor wat groters. Ik had twee opties: vervang de interne SSHD 1 TB door iets groters, bijvoorbeeld een SSHD 2 TB (108 euro) of kies voor een externe drive. Aangezien de interne drive uitstekend werkt en er weinig snelheidswinst meer te behalen is heb ik dit maal gekozen voor een externe drive. Het is overkill, maar ik kan 'm altijd nog gebruiken voor iets anders. En nu voel ik me ook niet schuldig mocht ik toch nog eens een SSD ind e PS4 zetten 😏

Let op: mijn 3 jaar oude 'Laptop SSHD 1 TB' heeft misschien 60% van de maximale snelheid van de huidige 'Firecuda 2 TB SSHD'. Echter... de SATA2 interface in de PS4 en PS4 Slim zou al snel genoeg moeten zijn voor mechanische drives. Je zou een SSD nodig hebben om de SATA2 bandbreedte helemaal te vullen...


WD MyPassport 4 TB

Een klein vierkant doosje, welke er in werkelijkheid iets beter uitziet dan op een foto. De stijl matched die van de oude PS4 😎 en je kunt ze in verschillende capaciteiten en kleuren kopen. De 4 TB is een beetje overkill. Misschien is de 2 TB een betere optie?



WD MyPassport 4 TB versus WD Essentials 4 TB versus WD Gaming 4 TB

Ik heb nergens echte informatie kunnen vinden over de verschillen tussen deze drives. Als iemand het weet zeg het me!

  1. Wanneer je de verschillende reviews en benchmarks bekijkt zijn de WD en Seagate gaming drives reguliere HDD's, geen SSHD's.
  2. De 'gaming' drives zouden een ander ontwerp kunnen zijn, aangepast voor gebruik met een console. Een normale drive maakt minder uren maar wordt vaker meegenomen, een externe drive voor een console maakt meer uren. Ik zou het niet weten (en betwijfel het).
  3. De 'gaming' drive zou sneller kunnen zijn. Sommige benchmarks suggereren een kleine verbetering tov. een normale drive (zeg 5 tot 10% max).
  4. Maar misschien is het niets meer dan een naam en een sticker. Wie zal het zeggen...

Ik heb wat snelheidstesten gedaan op een Essentials 1 TB versus een MyPassport 4 TB, en het verschil was marginaal en minder dan 10%, waarschijnlijk had dit meer te maken met de leeftijd en het soort drive. Geen eerlijke vergelijking dus.

Merk op dat de MyPassport iets goedkoper was. Niet genoeg om echt belangrijk te zijn, en de MyPassport paste beter bij de (oude) PS4 dus die heb ik dan maar genomen. Het oog wil ook wat 😇

Misschien is het wel het beste om je eigen 'gaming' drive te bouwen... gebruik een externe 2.5" USB3 metal case, en stop er een Firecuda 2 TB in. Betere koeling, en het voordeel van de SSHD cache.


Benchmark

Ik heb verschillende spellen geprobeerd, en oneindig veel Youtube videos bekeken en rammelende reviews gelezen. Hier zijn mijn (algemene en persoonlijke) conclusies voor de eerste generatie PS4 met een drie jaar oude SSHD:


  1. Mijn (3 jaar oude) SSHD is ongeveer 10% sneller dan de (3 jaar oude) 500 GB stock drive. Altijd.
  2. Ook al lijkt het verschil in absolute getallen klein, je merkt het wel. Alles voelt net iets sneller en vloeiender met de SSHD. De PS4 start net iets sneller, de menus gaan wat vlotter, enzovoorts. En wanneer je een specifiek level opniew (en opnieuw, en opnieuw, en opnieuw) moet ladan dan merk je wel het voordeel van de NAND buffer op de SSHD.
  3. De externe drive was even snel als de fabrieksdrive, misschien zelfs wel sneller. (De WD 4 TB drive welke ik heb gebruikt was ca. 5% sneller dan de standaard drive.)

De resultaten zijn waarschijnlijk minder duidelijk op een PS4 Pro, maar het zou nog steeds zichtbaar / merkbaar moeten zijn.


Voorbeeld

Ik heb wat tests gedaan, maar ik ga je niet vervelen met eindeloze tabellen 😊

Hier zijn wat getallen voor het laden van elke keer dezelfde savegame in Horizon Zero Dawn:

    Internal stock HDD 500 GB - 1:17
    External HDD WD 4 TB - 1:14
    Internal SSHD 1TB 1st load: 0:53
    Internal SSHD 1TB 5th load: 0:40

Ik heb helaas geen externe Firecuda noch een spare SSD om uit te proberen. Als iemand hardware wil doneren zal ik dat ook eens testen, en een PS4 Pro kado zeg ik ook geen nee tegen 😅

Ik zal later nog wat andere metingen toevoegen.

Update.

    Internal Crucial BX500 SSD 500 GB: 1:07

Die Crucial SSD hoef je dus zeker niet te kopen, het ding is zelfs langzamer dan een SSHD. Foei, Crucial!


Opmerkingens

  1. Indien de PS4 ziet dat er een externe drive aanwezig is dan KAN het zijn dat de USB poorten onder spanning blijven in rust-modus. Dit is bewust gedaan zodat updates en spellen in de achtergrond nog kunnen downloaden. Je externe USB drive kan dus aan blijven. (De mijne ging uit na een tijdje, maar ik heb reviews gelezen waarin dat niet het geval was. Het hangt waarschijnlijk van de drive af.)
  2. Je kunt de drive meenemen en op een andere PS4 aansluiten om daar verder te spelen. Je moet natuurlijk wel op die PS4 met je eigen account weer inloggen.
  3. Ik moet er nog eens naar kijken, maaar het leek erop dat sommige (kleinere?) spellen meer last hadden van de verhuizing naar een externe drive. Geen idee waarom.
  4. Downloads in de achtergrond zijn van meer invloed bij het gebruik van een externe drive. Veel spellen stoppen dergelijke downloads, maar niet allemaal, en soms leidt dat tot langere laadtijden als er op de achtergrond nog wat bezig is.
  5. Je kunt geen films, save games of plaatjes op de externe drive zetten.
  6. Er is maar 1 externe drive tegelijk toegestaan. Na het formatteren is deze alleen maar te gebruiken voor PS4 games. (Totdat je 'm opnieuw formatteert natuurlijk.)
  7. Een volle of lege drive zou geen (grote) invloed mogen hebben op de snelheid van laden. Het bestandssysteem wat Sony heeft gekozen zou daar weinig last van mogen hebben. Als je toch denk dat je last hebt van fragmentatie kun je eens 'rebuild databases' proberen. Sommigen zeggen dat het helpt, anderen zeggen van niet. Ik heb het geprobeerd en bij mij maakte het geen verschil.
  8. Wanneer je een externe drive toe voegt wordt deze als default gebruikt voor het installeren van nieuwe spellen. Je kunt dat uiteraard aanpassen in de settings van je PS4.


PS3

Oh! Bijna vergeten. Toen ik mijn oude PS3 Slim (gebruikt) kocht, een jaar nog voor de PS4, heb ik gelijk diens HDD ook vervangen door een 500 GB SSHD, een overblijver van een ander project. Het werd er een fractie sneller op maar niet de moeite waard, ik zou voor de snelheid in een PS3 geen andere drive kopen. Daarentegen, zou ik vandaag de dag om een andere reden een nieuwe drive kopen, dan werd het toch een SSHD. Waarom ook niet...

No comments:

Post a Comment