Column / Dutch.
Ja... die laadpaal boefjes toch...
Even ongeacht de discussie of electrisch en / of hybride rijden schoner is voor het millieu of niet (ik dank van wel, maar dat is even niet het punt)... de vraag is of het voordeliger is.
Het antwoord?
Het antwoord? Dat hangt er van af... Met name voor de hybride rijders. Maar om alvast vooruit te lopen op het antwoord: meestal niet, helaas...
Praktijk
Mijn vorige wagen was een Passat GTE, een lompe lease auto. Ex-lease, om precies te zijn, tweedehands, inclusief de foute velgen die er al onder zaten, en slecht waren voor het brandstof verbruik.
Typisch verbruik 1:16 a 1:17, beetje afhankelijk van de rechtervoet, bij ca. 100 km / uur. Bij 130 uiteraard een stuk meer (maar dat mogen we overdag niet meer).
Het werkelijke bereik, vol electrisch, fluctueerde tussen de 30 en 40 km bij volledig opgeladen accu, afhankelijk van het weer en de buitentemperatuur.
Files
Het voordeel van hybride rijden wordt volledig teniet gedaan buiten de files. Het verbruik van een reguliere 1.4 T(F)SI motor in een niet Hybride passat ligt wat lager, omdat immers het eigen gewicht een stuk minder is. Staan er veel files, dan is de hybride wel zuiniger. Vergelijk je werkelijke cijfers (niet die van de importeur) dan lijkt de hybride er iets beter uit te komen, maar indrukwekkend veel is het niet.
Lagere wegenbelasting
Is maar een tijdelijk ding. De overheid heeft al aangekondigd het voordeel voor hybride autos op te heffen. Worden ze zelfs duurder, lekker, dat.
Thuis opladen
Kun je thuis de wagen opladen, dan is het wel interessant om dat te doen, als je tenminste een niet te dure laadpaal hebt aangeschaft, want die bederft alles.
Buiten opladen
Is iets wat je eigenlijk niet wil, tenzij je dat gratis kunt doen. En dat komt door de laadpaal boefjes. De goedkopere aanbieders leveren een kwhr voor 0.35, maar er zijn er ook die tot 70 euro cent per kwhr gaan! Die laatste zijn dan ook geen boefjes maar rasechte criminelen.
Onbekende tarieven
De overheid is hier deels schuldig aan. Er is geen verplichting om het tarief per kwhr te vermelden op een laadpaal. Bizar.
Spreadsheet
Het resultaat in een berekening (klik om te vergroten):
Conclusie
1. Een laadpaal thuis voor een hybride auto kan eigenlijk niet uit, tenzij je deze laadpaal meerdere jaren gaat gebruiken, en niet te duur aanschaft. Een laadpaal waar ook nog een abbonnement bij hoort kan alleen maar uit wanneer de aanschaf erg laag is...
2. Door de marges van minstens 23% van de laadpaal providers kan het opladen buiten de deur eigenlijk niet uit voor hybride rijders. Nou is die 23% marge ook wel erg stevig. Wellicht dat de overheid eens de aanbieders zou kunnen verplichten de tarieven op een display op de palen zichtbaar te maken, dat zou zeker helpen.
Toch een hybride?
Dus... wie wil er nog een hybride? Er zijn een paar situaties waarin ze wel interessant kunnen zijn...
1. Wanneer je gratis kunt opladen op je werk.
2. Wanneer je zonnepanelen in combinatie met een powerwall of iets dergelijks hebt, waardoor je thuis heel goedkoop kunt opladen. Of wanneer je een dubbele meter hebt met nachttarief (maar door de hoge energie belasting is dat niet meer zo lonend als vroeger).
3. Wanneer je daily commute dichtbij is (30 km of zo) en je daarnaast af en toe lange afstanden rijdt (zeg 4x per week naar kantoor, 1x per week naar een klant, en in het weekend naar je familie aan de andere kant van Nederland).
4. Wanneer je al een laadpaal hebt, bijvoorbeeld omdat je naast je GTE al een Tesla hebt... maar waarom heb je dan een GTE? Zeker met die vaste lasten... hmmm...
5. Wanneer je 'extra' features fijn vind, zoals op afstand je airco of je verwarming aanzetten...
Tsja, een GTE is geen Tesla, maar het rijdt wel lekker...
No comments:
Post a Comment