Tuesday, March 5, 2024

De Meest Gevaarlijke Auto Ooit - De Volkswagen MK8 (Dutch)

Column / Dutch.

Nou ja, misschien niet de meest gevaarlijke auto ooit... Die 'eer' gaat waarschijnlijk naar de Ford Pinto, de Mitsubishi Spacestar (da's een raar verhaal, maar wel de auto met de meeste doden in de US), en de Reliant Robin.

Maar nu dus de Volkswagen Golf MK8. Man, wat is dat een gevaarlijk ding.


Leenauto

Ik rij normaal een Passat GTE, en daar ben ik best tevreden over, met uitzondering van 1 punt: de navigatie. Mijn wagen is een 2016 / 2017, en de navigatie is geweldig. Als 'ie het doet tenminste. Mijn navigatie kan af en toe de weg niet vinden. 'Niet genoeg gegevens voor de gehele route.' Stop je ergens, dan kan hij opeens de weg WEL vinden.

Niet onoverkomelijk, maar wanneer je de smak geld ziet welke je voor een jonge, verse, weinig kilometers Passat mag neerleggen, dan mag je toch tenminste verwachten dat de (af fabriek) navigatie het gewoon doet.


Dit is mijn oude navigatie, een Discovery Pro met draaiknoppen. Ideaal. Snel volume aanpassen met de linker. Snel in en uitzoomen met de rechter. Het enige wat het ding niet heeft is draadloos CarPlay / Android Auto, maar in principe heb ik daar geen moeite mee omdat ik toch mijn telefoon met een kabeltje oplaad tijdens het rijden.

Na vier (!) jaar te hebben geruzied met de garage (ondanks een aanvullende verzekering, staat je goed, M. De Koning!) zijn ze er nu eindelijk iets nieuws in aan het bouwen. Ik heb het nog niet gezien, maar ik begrijp dat het zoiets wordt: een later model Discory Pro. Met (helaas) alleen maar een plaat glas.


Ziet er leuk uit, maar snel even in / uitzoomen, of volume aanpassen, dat gaat niet meer. Ik ben benieuwd hoeveel meer ellende ik nog over me uitgestort krijg, want dat verandering niet altijd verbetering betekent, dat moge wel duidelijk zijn!

Waarom deze omleiding via een Passat? Hierom: ik heb de laatste vier jaar zo vaak een vervangende auto van de garage gehad, dat ik denk dat ik nu wel aardig in kan schatten wat wel en wat niet werkt. En sommige dingen werken niet. Bijvoorbeeld de Golf MK8, en z'n compleet totaal absoluut waardeloze dashboard infotainment prutzooi. Punt.


Touch. Touch. Touch. Het enige waar Volkswagen marketing over denkt is aanraken.

Volkswagen heeft geprobeerd bij veel modellen de fysieke knoppen eruit te halen en te vervangen door aanraak knoppen. Marketing won (en waarschijnlijk is het goedkoper).

Touch dus. Aanraak knoppen.

Nou is dat eigenlijk al iets wat je niet wilt. Immers, je wilt graag blindelings naar een knop kunnen grijpen, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Je wilt je geen weg door tien verschillende menus banen om de verwarming een graadje hoger te zetten.

Volkswagen is er echter in geslaagd dit tot een dramatisch dieptepunt te verheffen (euh, verdiepen?)...

Nogmaals een kleine omweg, omdat je dit in allerlei modellen van VW kunt aantreffen, niet alleen de Golf en de ID3...


Voorbeeld 1: de klimaatregeling


Op het eerste gezicht valt het mee. Als je mazzel hebt zit er verlichting onder de sliders (maar niet altijd), maar helaas kan de kleinste aanraking ongewenst de temperatuur verstellen, of de fans aan en uit zetten, enzovoorts. Even snel blindelings de temperatuur een halve graag omhoog is een drama.


Voorbeeld 2: de stuurwiel bediening


Het kan natuurlijk altijd erger. Laten we de toetsjes in het stuur ook maar aanraak gevoelig maken. Dan weet de bestuurder tenminste zeker dat hij iets ontregeld wanneer hij blindelings (met zijn of haar ogen op de weg) het volume aanpast, of de cruise control een tandje lager zet, of wat dan ook.

Wat een drama. Je wordt gedwongen naar je stuur te kijken om iets te verstellen!

Overigens is VW hier al op terug gekomen en hebben de latere versies weer gewoon fysieke knoppen op het stuur.

Maar... het kan altijd nog, nog erger.


De Golf MK8 (en de ID3) by night

Zoek je een smakeloze, neutrale, redelijk rijdende auto van een Duits merk, beetje middenklasser, beetje saai, dan kom je al snel bij de Golf terecht.

Ik zou er maar gauw voorbij lopen.

Waarom? Nou, hierom:


Ziet er leuk uit, toch? Bij daglicht?

Hier is hoe het er uit ziet 's nachts:


Je ziet niet wat er mist...


Inderdaad. De bedieningsknoppen. De bedieningsknoppen voor volume en temperatuur zijn niet verlicht. En het zijn touch toetsen, dus op de tast opzoeken betekent dat ze reageren.

Om het nog erger te maken (nog, nog, nog erger): deze sliders zitten net onder het scherm, op een plek waar je je hand wel eens met een vinger wil steunen wanneer je dingen op het scherm aanpast. Wat dan mis gaat omdat je per ongelijk het volume of de temperatuur verandert.

Welke complete vol-idioot heeft dit verzonnen?!?

Volkswagen had (te)veel marketeers en (geen) ergonomen in dienst, zo lijkt het wel.

Het aantal keren dat ik gefrustreerd in mijn leen auto tegen het dashboard heb zitten schreeuwen is niet te tellen. Je wordt mesjokke van een slecht, knudde, compleet anti-ergonomisch infotainment systeem. Je raakt afgeleid van de weg. Je raakt per ongeluk een touch button aan van de verwarming, het volume, of op het stuur. Wat een bagger.

Nee, het infotainment systeem van de Golf MK8 en de ID3 is stompzinnig en gevaarlijk, en zo zijn de touch buttons.

Maar er is nog meer stompzinnigheid...


Dubbele kaart

In mijn oudere Passat GTE heb ik een 'digital cockpit', niets meer dan een display recht voor mijn neus, en ik krijg dus twee maal de kaart te zien. 1x in 3D recht voor mijn neus, en 1x 2D, plat, noordelijk georienteerd op het midden scherm.

Voor navigeren is dat perfect. Je hebt de directe route met de dichtstbijzijnde afslag recht in je gezichtsveld, en een overzichtkaart in het midden. Perfect.


De nieuwere Golf en ID3 hebben geen reguliere meters meer recht voor je neus, maar een display. En uiteraard kun je daar de kaart op tonen... Maar niet tegelijk op beide displays (in het midden EN achter je stuur), nee, je moet er verplicht eentje kiezen. En elke keer als je een nieuw adres of zo kiest, toont het system de kaart op het middenscherm, en moet je het dus 'omzetten' naar het scherm recht voor je.

Gebruik je dus Carplay of Android Auto voor muziek maar niet voor navigatie, dan moet je dus in de Golf MK8 / ID3:

  1. Hoofdmenu in
  2. Navigatie
  3. Adres invoeren
  4. Route kiezen
  5. Kaart tonen recht voor je (ben even de naam van de optie vergeten)
  6. Dan weer naar hoofdmenu

En Android Auto of Apple CarPlay opnieuw starten

Wat is dit? Product differentiatie of bestuurdertje pesten?


Bord (snelheids) herkenning

Ge. Wel. Dig. NOT.

De automatische snelheidsregeling herkent verkeersborden, dus als er een bord van '60' staat, dan past de ACC automatisch de gekozen snelheid aan, van bijvoorbeeld 100 naar 60.

Geweldig, toch?

Nou... niet helemaal. Het systeem herkent af en toe borden op een parallelweg, and als je dan lekker in je cruise control op de linkerbaan zit, dan remt opeens je auto af, omdat 'ie ergens een bord met een lagere maximum snelheid heeft herkend! Fijn voor je mede automobilisten, en je schrikt jezelf te pletter, elke keer dat het gebeurt.

Ik ben alle menus all drie keer door gegaan, maar ik kan nergens een optie vinden om het uit te schakelen in deze leen Golf MK8. Dezelfde onzin zat ook in een Touran, maar daar kon ik het wel uitschakelen. Nu dus niet. En als de optie al ergens verstopt zit, dan zit dat ergens op een plek waar een normaal denkend mens het niet kan vinden.


Twee schermen, een navigatie

Weet je wat? We doen er nog een: Je kunt niet tegelijk navigeren met de ingebouwde navigatie en de navigatie op je telefoon. Dat werkte al niet op mijn (oudere) Passat met de Discovery Pro, en dus ook niet op de nieuwere modellen met de nieuwe infotainment bagger.

Maar soms is het verrekte handig om dat wel te kunnen, bijvoorbeeld omdat de interne navigatie wel op het display voor je kan worden getood, maar niet altijd helemaal up to date is. Soms geeft Waze of GoogleMaps een andere route, en dan kun je on-the-fly een alternatieve route kiezen.

Een optie om deze 'automatische focus' uit te schakelen was wel aardig geweest... maar niet dus. Niet op de telefoon, en niet op de head unit. Bugger.


Storingen

En, alsof dat nog niet alles is, heeft het VW infotainment systeem moeite met EN opladen, EN (VW eigen) navigeren, EN geluid via Android Auto afspelen. Probeer je dat tegelijk, dan raakt het systeem vaak van slag, en raak je je Android Auto verbinding kwijt. Draadloos maakt het iets beter, maar nog steeds verlist je de Android Auto link regelmatig.

(Ik heb dat met verschillende VW modellen en verschillende telefoons al veel te vaak meegemaakt.)

Wat soms helpt is een zo kort mogelijk USB kabeltje. Of een ander kabeltje. Of een rood colbertje en blauwe sokken. En dan alleen als de wind uit het oosten komt.

Soms.


ID Buzz

Tot slot dan maar...

Ik ben heel gecharmeerd van de ID Buzz, maar ik zal er never nooit niet eentje kopen met deze compleet onzinnige infotainment troep erin. Niet de ID Buzz, niet de ID.3, en eigenlijk gewoon geen enkel model van Volkswagen met deze troep.

Want dat is het.

Levensgevaarlijke troep.

Ik denk dat dit mijn laatste VW zal zijn, aangenomen dat ik in de toekomst nog een auto kan betalen. Ik koop wel ergens een tien jaar oude Mazda MX5, waar alleen maar een radio in zit. Alsjeblieft, Volkswagen, doe iets aan die rotzooi in je wagens, want a. het kost klanten, en b. sommige van die klanten maken ongelukken door jullie stompzinnigheid.

Voorlopig geen VW meer voor mij.


No comments:

Post a Comment