Wednesday, October 17, 2018

SR7011 - Dolby Atmos & Audyssey (Dutch)

Dutch.

Met de in de SR7011 ingebouwde Audyssey XT32 kun je de instellingen van je (geluids) installatie aanpassen aan de ruimte.

Bij het meten kwam ik een paar (rare?) zaken tegen...


Luidsprekers

Front: Magnat Lambda 10
Rear: Magnat Vector 4
Center: Mordaunt Short Avant 905C
Sub: zelfbouw op basis van een Vifa driver

(Allemaal oud, gebruikt spul. Het moet ten slotte een beetje betaalbaar blijven.)


Meetpunten

Drie meetpunten is te weinig. Ik heb maar drie luisterposities (op de bank) maar met maar drie meetpunten werkte het dus niet (goed). Height speakers achter veels te hard, surrounds (achter op de vloer) compleet onhoorbaar. 8 meetpunten, zoals gesuggereerd op het scherm, werkte een stuk beter.


Crossover en afstanden

Audissey zette mijn crossovers op 40 Hz voor de surrounds, 60 voor de fronts, 120 voor het plafond. Lage frequenties vragen veel stroom van de versterker, en die heeft niet zoveel over, dus heb ik de cross overs van 40 Hz naar 60 Hz gezet. De plafonds heb ik op 120 laten staan.

Audissey had alle afstanden wel juist.

Noot: naar ik begrepen heb mag je crossovers wel HOGER zetten maar NOOIT lager. (Volgens mij mag het wel als je de app gebruikt, maar niet op de versterker, maar helemaal zeker ben ik niet.)

Noot: de afstand is NIET de werkelijke afstand, maar een indicatie van de 'tijdsvertraging'. Deze dus NIET verstellen omdat het een indicator is van de tijd welke het geluid nodig heeft om de luisteraar te bereiken.


Microfoon

Misschien is de meet microfoon te gevoelig voor geluid van boven? Dat zou een beetje onhandig zijn bij 3D geluid zoals Dolby Atmos, waarbij de luidsprekers aan het plafond hangen 😉 Maar, eerlijk is eerlijk, de microfoon is naar boven gericht. Hmmm.

Het is in ieder geval iets waar ik niets aan kan doen, en zowieso niet waarschijnlijk dat dit een issue zou zijn.


Ruimte

Misschien is het de ruimte? De ruimte is nog onbehandeld (heel veel harde vlakken en dus reflecties) maar zou dit zoveel invloed hebben op het volume? 

Ja, maar alleen als de reflecties net ongunstig uitkomen, en een piek of dal op de meetplek zit, maar dit zou vooral impact moeten heben op de lage tonen. Niet waarschijnlijk dus in dit geval.


Speaker opstelling: Atmos versus Auro 3D

De (plafond) speakers hangen in een soort 'hybride' opstelling, nog net binnen de Atmos 3D en Auro 3D specificaties. De exacte plek wordt bepaald door houten balken in het gips deel van het plafond.


Ik had de speakers aan de wand kunnen hangen, direct boven de fronts en surrounds (in de stijl van Auro 3D) maar de meeste Bluray UDH 3D soundtracks zijn Atmos, en door de koof hadden ze dan nog lager gehangen onder een plafond wat toch al vrij laag is...

Hybride opstelling dan maar.


Sensitivity

Misschien zijn de plafond speakers veel gevoeliger dan de main speakers? Nou... nee.

De plafond speakers zijn 10 (?) jaar oude B&W / Rock Solid Monitors, 90 dB / 1 Watt 8 ohm. De main speakers zijn 20 (!) jaar oude Magnat Lambda 10, 90 dB / 1.2 W / 4 ohm. Er zit wel wat verschil tussen, maar als ik gewoon luister lijken de levels redelijk gelijk.

Ter toetsing heb ik een monitor als linker front gebruikt, en een Lambda als rechter front. Afgezien van uiteraard bas waren de verschillen in klank en volume niet dusdanig storend dat ik me er zorgen over maak.


Directivity

In eerste instantie had ik de luidsprekers gericht op de 'money seat', de zitplaats in het midden 😊

De plafond speakers zijn vermoedelijk bedoeld als 'monitor' speakers (dat is wat de naam in ieder geval suggereert 😄 maar volgens mij niet als 'near field' monitors. Ik heb ze uitgeprobeerd op de plek van de fronts, en wat rond gelopen. Het geluid was ook off-axis goed. Het zou een reden kunnen zijn...

Uiteindelijk heb ik de toch de plafond speakers en de front en rears anders op de luisterplekken gericht, meer naar de hoekpunten van het denkbeeldige vierkant waar de luisteraars binnen zitten. Dit verbeterde het resultaat aanzienlijk (level verschillen iets minder extreem) maar nog niet genoeg.


Met / zonder Audyssey

Ter controle: zonder Audyssey (alles default) klonk alles wel lekker, en was 3D goed herkenbaar.

Met 3 meetpunten en de speakers gericht op het midden was het resultaat teleurstellend.

Met 8 meetpunten en de speakers gericht 'naast' het midden was het een stuk beter.


Uiteindelijk heb ik alle levels met de hand  aangepast:

    Front -4
    Center -4
    Surround -3
    Top front -4.5
    Top rear -4.5

De sub heb ik op default laten staan. Ik gebruik de volume regelaar van de sub wel eens om overdreven bas effecten te verminderen, met name bij een film 's avonds.

Ik heb overigens het Atmos speaker type veranderd van in-ceiling downfiring naar Atmos surround wall mounted en daarna alle metingen opnieuw gedaan, zodat ik ook Auro3D kan uit proberen. (Jammer dat er nergens een mogelijkheid is om met een simpele menu keuze om te schakelen tussen twee profielen / configuraties.)


Huidige status

Wat me opvalt is dat het geluid wat 'vlak' lijkt met Audyssey, een beetje 'dood'. Ik moet er nog wat verder mee spelen vermoed ik...

Eerst maar eens wat dempende maatregelen nemen en dan nog eens proberen.

No comments:

Post a Comment