Monday, June 4, 2018

Van 1200ES naar 2400ES naar 2800ES naar SR6011 naar SR7011 (Dutch)

Dutch. Review.

Wat doe je wanneer je versterker kuren begint te vertonen? Je koopt een nieuwe. Nou ben ik niet echt een 'audiofiel' maar ik hou wel van een lekker stukje geluid...

De vraag is natuurlijk: wat en waarom?
 

Sony STR-DA1200ES 


Ik was jarenlang de trotste bezitter van een mooie zwarte 1200ES, maar deze begon te brommen. Boven had ik nog een 2400ES, maar qua ingangen (4x HDMI 1.3) was deze een beetje verouderd... Maar wat dan wel? 


Sony STR-DA2800ES


Ik maakte mijn schoenendoos leeg (had toch geen trekker nodig 🤔) en toog naar de winkel om iets anders te kopen. Daar stond een leuke versterker in de aanbieding: een (ouder model) Sony STR-DA2800ES, perfect dingetje, welliswaar zonder ondersteuning van de nieuwste standaards, maar goed mee te leven. Met een geweldig on-screen menu, lekker 'ES zwaar'.

Helaas... Dit nieuwe apparaat bromde ook, op precies dezelfde manier als de oude 1200ES. Er was een nieuwer, goedkoper alternatief, de Sony STR-DN1080, maar die voelde wel heel erg 'plastiek' aan.

Nog wat navragen leerde me dat er in Nederland (Europa?) geen ES modellen meer worden geleverd...

Dus geen Sony meer... Maar wat dan wel? 


4 ohm dilemma

De winkel was heel vriendelijk en stond me toe de ES om te ruilen. Na wat rond gekeken te hebben bleef de (betaalbare) keuze beperkt tot de SR6011 en het Denon broertje. Een belangrijke factor daarbij was de impedantie van mijn speakers: 4 ohm. Volgens de folder zouden deze Denon en Marantz hier geen moeite mee mogen hebben.

De Denon ziet er niet uit (al is eerlijk gezegd het scherm wel veel praktischer) dus werd het de Marantz. Dat het model een jaartje ouder was en ik dus extra korting kreeg vond ik niet erg 😀

Helaas bleek de SR6011 een beetje een teleurstelling 😒


Marantz SR6011




Mijn front speakers zijn een paar 25 jaar oude Magnat Magnasphere Lambda 10's, echt niet de meest moeilijke luidsprekers. De Sony's (de 1200ES, de 2400ES, en de 2800ES) hadden er geen enkele moeite mee, maar de SR6011 (ook al was deze op papier een zwaarder apparaat dan de oude Sony versterker) kreeg er niet veel bas uit.

Verder moest ik voor een beetje volume 65 a 70% open. Niet goed, niet goed. Te krappe eind trappen of te kleine voeding, wie zal het zeggen?

Zucht.

Wat verdere observaties: bediening is makkelijk, maar jammer dat er geen ingebouwde media speler in zit. Beetje zonde dat ik uiteindelijk toch weer een extern apparaat moet gebruiken om bestanden van de server te trekken. Verder is het display niet echt informatief, en zijn de 'pauzes' bij het omschakelen tussen de diverse film en muziek modi irritant. De Sony's hadden dat niet.

Voor wat betreft de volgorde van bron selectie (afstandbediening versus volgorde op het display versus aanslutitingen versus draaiknop)... daar is geen touw aan vast te knopen.

Samengevat: de SR6011 was het dus niet. Dus nog maar een keer gaan ruilen en gelukkig werdt er meegewerkt door de winkel.

Onder het motto: duurder is beter  (en ook omdat de SR7011 heel stevig was afgeprijsd) heb ik die dan maar genomen...


Marantz SR7011


Thuis aangesloten, en na een diepe zucht aangezet...  yes...

Yes! 😂😂😂

Ik heb mijn geluid weer terug!

Moraal van het verhaal: ook al is de SR7011 op papier niet zoveel beter dan de SR6011, in mijn specifieke opstelling maakte het een wereld van verschil. Zwaardere voeding? Stroom begrenzing wat hoger ingesteld? Kan iets beter omgaan met lagere speaker impedanties? Wie weet, maar als zelfs de kinderen het ongevraagd zeggen: "Pappa, er is weer bas."

Overigens is de SR7011 niet alleen mooier (de knoppen op de SR6011 ogen in werkelijkheid wat goedkoop) hij is ook wat praktischer (met een groot display met extra informatie), heeft meer ingangen, en iets meer mogelijkheden.

Ook hier wat observaties: de ontbrekende media speler (had er wel ingekund voor dat geld), onmiddelijk de software updaten (HDR zag er anders niet uti), waarom niet wat kleur opties voor die blauwe ring (groen eco, blauw 3D, enzovoorts), pauzes bij omschakelen, en het was handig geweest als je op het grote display ingangsnivos per kanaal had kunnen zien (voor zoeken van fouten). De volgorde van bronnen is zelfs nog iets onlogischer dan bij de Sonys, maar ach... da's na het 1x instellen geen probleem meer.

Oh ja, ik heb een zwarte, maar eerlijk gezegd ziet de zilveren versie er veel mooier uit 😔


Opstelling beneden


Wii (tijdelijk) / SB3 (coax)
XB360 (tijdelijk)
PS4 (hdmi)
Panasonix X300 DVD (hdmi)
TCK77ES cassettedeck (analoog)
SR7011 versterker

Onderin ruimte voor een subamp, laders en dergelijke

Speakers: Magnasphere Lambda 10 + Vector 4 + zelfbouw Sub (4.1)

Niet het nieuwste spul, maar er komt geluid uit :-) De sub is tijdelijk, en de center mist nog altijd. Te veel andere zaken hebben voorrang...


Opstelling boven


Tablet
SB Touch (optical) / XB360 (hdmi)
PS3 (hdmi)
STR-DA2400ES versterker
CD6002 cd speler (coax)
Wii (composite) / ethernet switch / Ziggo Humax (hdmi)
Onderin wat laders en dergelijke
Speakers: Magnasphere Lambda 10 + JBL center (2.1)

Hier moeten later nog weer surrounds en een sub bij komen... Ooit. Zucht 😑 Of misschien ook niet, de Lambda's gaan laag genoeg, en ik kijk zelden of nooit een film boven.

(De 2400ES is een tweedehands beestje, maar doet het uitstekend.)


Audyssey op de SR7011

... heb ik nog niet mee gespeeld, eerst genoten van Hell Freezes Over van CD en DVD :-)

Er zit een Atmos projectje in de pijplijn, en dan hoop ik ook te kunnen vertellen wat ik van Atmos en Audyssey vind... (Meer hier.)

Wordt vervolgd!


No comments:

Post a Comment