De combinatie van een Ziggo TC7210 en PS4 gaf problemen (NAT3 ipv. NAT2).
Ik heb dit opgelost door de TC7210 in 'bridge' mode te laten zetten.
Ziggo
Ik ben een Ziggo internet gebruiker. Waarom? Ze hadden een speciale aanbieding waar ik destijds gebruik van heb gemaakt. Sindsdien is de prijs steeds gestegen maar goed...
TC7210
Anyway, de TC7210 zoals geleverd door Ziggo is een redelijk ding, al is de Wifo hopeloos. En een beetje minder stroomverbruik zou ook wel prettig zijn.
Gelijk bij het begin van mijn abonnement heb ik een TC7210 gekregen. (Ik heb gelukkig niet met de andere wrakke modems van Ziggo hoeven te prutsen 😛) Nadat Ziggo nog een keer langs was gekomen om de vaste aansluiting te veranderen (verkeerde steker), werkte alles gelijk na inprikken. Internet, PC, PS3, PS4, allemaal geen probleem.
Toch PS4 problemen?
Ergens afgelopen jaar (of eerder, ik kan me niet precies herinneren wanneer, sorry) kwam er een update voorbij voor de TC7210. In eerste instantie merkte ik er weinig van. Natuurlijk had de PS4 shop wat kuren en werkte multiplayer onbetrouwbaar, maar ik had niet het idee dat dit aan het modem lag.
Maar de problemen waren wel consequent. De online store deed raar, ik kon niets kopen vanuit de shop op de PS4, en multiplayer werkte gebrekkig. (Maakt een potje racen in Drive Club er niet leuker op.)
De problemen bij de PS3 waren minder, maar af en toe ook aanwezig. PC's leken zonder problemen te werken. Ik heb port forwarding geprobeerd, andere instellingen in de PS4, alles wat ik maar kon verzinnen. Zonder succes.
Na uiteindelijk de PS4 bij een kennis te hebben uitgeprobeerd, ben ik tot de conclusie gekomen dat het de TC7210 moest zijn.
Sony's fout?
Is het Ziggo's / Technicolor's fout? (Technicolor, vroeger Thompson, is de fabrikant van de TC7210.)
Misschien. Misschien ook niet. Er zijn genoeg berichten op het internet tevinden van problemen met de PS4 en NAT2 / NAT3 settings. Het enige wat ik kan zeggen is: deze oplossing werkte voor mij.
(En het blijft natuurlijk vreemd dat het wel werkt met een TPlink Archer C7, wel werkte met de TC7210 voor de update, en niet werkte met de TC7210 na de update, en ook niet 100% met met de hand geforwarde ports. Maar goed...)
DMZ
Het schijnt ook mogelijk te zijn je eigen router in een DMZ zone te plaatsen, maar ik heb dat niet aan de praat gekregen met mijn TC7210. Geen van de voorbeelden op het internet werkte, en de handleiding van de TC7210 is... onbegrijpelijk op dit punt.
Is er iemand die weet of de DMZ van een Ziggo TC7210 eigenlijk wel werkt?
Port forwarding
Port forwarding leek wel te werken, of in ieder geval gedeeltelijk...
Ik heb nog niet alle spellen kunnen uittesten (geen tijd, en ben niet zo'n shooter liefhebber) maar bijvoorbeeld Drive Club werkte na het forwarden van de volgende poorten:
TCP 80
TCP 443
TCP 5223
TCP 10070..10080
UDP 3478.3479
UDP 3658
Het permanent forwarden van poorten is echter niet zo gewenst... het werkt niet met DHCP, en veroorzaakt af en toe problemen met meer dan 1 PS4 en / of PS3 achter een router, en ondanks de port forwarding bleef de online store vreemd doen.
Bridge mode
Volgende poging: de TC7210 in bridge mode.
Router mode
Mijn netwerk zag er als volgt uit (klik om te vergroten):
Internet → TC7210 (modem, router, firewall, wifi, DHCP server) → Archer C7 (wifi, switch) → PS4
De TC7210 zorgde voor verbinding en beveiliging.
De Archer C7 van TPlink gebruike ik als switch, en als Wifi access punt. De TPlink Archer C7 heeft veel betere Wifi dan de TC7210, goed voor tablets en telefoons. De PS4 maakt geen gebruik van Wifi, maar van ethernet bekabeling.
(Meer over Wifi en de voordelen van bekabeld ethernet hier. Meer over de Archer C7 Wifi router hier.)
Bridge mode
In bridge mode doet de TC7210 weinig meer dan pakketjes doorgeven. Je hebt dan ook een extra router nodig. (Ik had dus al de TPlink Archer C7.)
Het netwerk komt er dan als volgt uit te zien:
Internet → TC7210 (modem) → Archer C7 (router, firewall, wifi, DHCP server, switch) → PS4
Ziggo zorgt normaal voor de beveiliging en updates van de TC7210, maar in bridge mode ben je zelf volledig verantwoordelijk voor je veiligheid. En omdat je TC7210 een 'dom' modem is geworden moet je zelf een router en Wifi access
Let op: ben je over gegaan naar bridged mode dan kun je ook geen gebruik meer maken van Ziggo Wifi hotspots (maar who cares).
De TC7210 wordt volledig onzichtbaar, dit is normaal. Sommige andere modems schijnen zichtbaar te blijven, ik heb hier echter geen ervaring mee.
Omzetten
Sommige modems kun je zelf bridge mode aan / uitzetten. De TC7210 niet, hiervoor moet je Ziggo bellen en vragen of zij de instelling willen aanpassen.
Stappenplan
Ik heb een Archer C7 gebruikt. Vervang elke verwijzing naar de C7 door je eigen router merkt / type.
1. Check in de PS4 de netwerk verbinding. Waarschijnlijk staat daar NAT type 3.
2. Update de router welke je wilt gaan gebruiken. Ik heb een TPlink Archer C7. Deze zou zelf updates moeten kunnen vinden en downloaden, maar bij mij dus niet. Ik heb de update zelf dus maar gedownload en geinstalleerd.
3. Verbind een PC rechtstreeks met het Ziggo modem (poort 2, 3 of 4, niet poort 1). Laat de rest van je netwerk los van het modem, en laat uiteraard het modem verbonden met de Ziggo coax. Check of je kunt inloggen op het modem en op het internet kunt komen, dat zou nog moeten werken.
4. Bel Ziggo. Laat het modem in bridge mode zetten. Het modem zal door een reset heen gaan, dit duurt een paar minuten.
5. Check daarna of je met de PC nog steeds op het modem kunt inloggen. Als het goed is kan dat niet meer. Kan dit wel dan terug naar stap 4...
6. Configureer je eigen router. Bepaal je IP adressen / bereik en zet DHCP aan in je router. Vaak staat dit allemaal al goed.
7. Verbind je PC met een LAN poort van je router. Verbind de WAN poort van je router met poort 1 van het Ziggo modem.
8. In de Archer C7 kun je via Advanced / Status zien wat voor IP adres aan de WAN poort wordt toegekend. Als het goed is, is dit een compleet ander bereik dan je voor je eigen netwerk gebruikt.
9. Check of je je eigen router kunt zien (zou moeten werken), of je het internet kunt bereiken (zou moeten werken), en of je het Ziggo modem kunt bereiken (zou niet meer moeten werken).
10. Check in de PS4 de netwerk verbinging. Als het goed is staat daar nu NAT type 2.
Happy gaming!
Tip
Als de TC7210 om wat voor reden dan ook niet meer in bridged mode staat (door een foutje aan de zijde van Ziggo) dan kan het gebeuren dat deze, afhankelijk van configuratie, ruzie maakt met je eigen router door bijvoorbeeld hetzelfde IP adres uit te geven. Je verbinding werkt dan niet meer.
Ter controle kun je een PC direct verbinden met poort 2, 3 of 4 van de TC7210. Kun je daarmee het modem weer benaderen of het internet weer op, dan staat de TC7210 niet meer in bridge mode. Ziggo bellen, en weer uitproberen.
Just testing...
ReplyDeleteWell, that works...
ReplyDelete