Sunday, March 23, 2025

MRA in de praktijk - 1 - Track naar Route (Dutch)

GPX + Dutch

Doel:

1. Lees een TRACK .GPX file in

2. Maak er een ROUTE .GPX file van

3. Gebruik MRA Next om de route te volgen


(Dit is deel 1. Deel 2 vind je hier.)

Met dank aan Patrick Daniels, en de Cabrio Toeren FaceBook groep!


1. MyRouteApp (MRA)


In deze tekst ga ik er even vanuit dat je MRA Next (de route app) gaat gebruiken, en je van iemand een .GPX file hebt gekregen.


MRA bestaat uit twee delen:

1. De MRA Routeplanner (online, op de computer)

2. De MRA Next navigatie app (op de telefoon, zowel op Android als Apple).


Om onderstaande handleiding goed te gebruiken, moet je tenminste...

1. een licentie op MRA Routeplanner hebben, OF

2. een licentie op de MRA Next app hebben


Je kunt overigens met de gratis versie van de MRA Routeplanner ook routes maken, maar je bent dan beperkt tot OpenStreetMap kaartmateriaal. Ik geef zelf de voorkeur aan MRA Next  (Here maps) of Tom Tom kaarten, maar niets weerhoud je ervan om een keer uitgebreid met de MRA Routeplanner te spelen zonder een aankoop.

https://www.myrouteapp.com/


Wat een werk! Waarom zou ik dit eigenlijk willen?

Wanneer een route is gemaakt in een andere app of route planner, dan kun je deze soms niet gebruiken.

Het kan ook zijn dat je navigatie app je volledig de verkeerde kant op stuurt.

En - met een routeplanner zoals MRA Routeplaner - kun je routes aanpassen, combineren, splitsen, en een verzamelijk van leuke routes aanleggen, controleren, en vooraf en naderhand bekijken.


Maar soms is dit helemaal niet nodig!

Dat klopt! Het kan best zijn dat de .GPX file welke je hebt ontvangen al helemaal geschikt is gemaakt voor zowel Tom Tom als MRA Next. In dat geval laad je 'm gewoon in je favoriete navigatie app, en ben de klaar.

Deze tekst is bedoeld voor die gevallen waarin je de route nog wat moet of wilt aanpassen.


Voorbeeld case

De Facebook group 'Cabrio Touren' had een Molen Route uitgezet, en daarvoor twee (Tom Tom) .GPX files gedeeld.

Dit zijn de oorspronkelijke files:

2503 - CT - Molen Route - 01 - Tom Tom.gpx - voor de lunch

2503 - CT - Molen Route - 02 - Tom Tom.gpx - na de lunch


Dit is wat ik ervan gemaakt heb:

2. Achtergrond


.GPX varianten

.GPX bestanden kunnen twee soorten data bevatten:

- routepunten

- trackdata


Je kunt aan een .GPX file niet zien of deze een route of een track bevat. Hiervoor moet je hem eerst inladen. Op de PC kun je daar bijvoorbeeld GPXSee voor gebruiken. Staan er 'zwarte' puntjes in de getoonde route, verbonden door groene lijnen, dan is het een 'route'

Zie je alleen maar een blauwe lijn, dan is het een 'track'.

Sommige navigatie apps geven de voorkeur aan tracks (bijvoorbeeld Tom Tom), andere aan routes (bijvoorbeeld MRA Next). Veel apps kunnen beide soorten .GPX files aan.


(Klik op afbeelding om te vergroten)

Route

Een 'route' is een lijst van punten, maar deze bevat niet alle reis informatie. Het is je navigatie app welke de weg berekent tussen deze route punten. In de afbeelding hierboven zijn de zwarte punten de 'route punten' of 'way points'.

(Er zijn verschillende smaken van route punten, maar dat is nu even niet van belang.)

+ makkelijker aan te passen 

+ kan situatie-afhankelijk herrouteren

+ werkt ook voor lange afstanden

+ minder gevoelig voor onnauwkeurige GPS

+ meer controle bij skippen waypoints 

- sterk afhankelijk van de onderliggende kaart

- routes moeten altijd gecontroleerd worden voor gebruik 


Track

Een 'track' is (meestal) een 'opname' van een gemaakte rit. Een track geeft precies aan waar en hoe er gereden is, en hoe er gereden moet worden. Het is dus eigenlijk een lijstje met heel veel locaties.

In de afbeelding hierboven is de track de blauwe lijn:

Alle 'slimme' navigatie apps vertalen in de achtergrond de track naar een lijst van route punten. (Lees je een track in, dan maken ze er stiekulem een route van.)

- moeilijker aan te passen

- track ligt mogelijk niet op de juiste weghelft, of op de verkeerde weg

+ minder afhankelijk van de onderliggende kaart (maar NIET volledig onafhankelijk!)

+ makkelijker te delen met anderen


Kaart afhankelijkheid

De exacte plek van een weg verandert niet, maar in de kaart kan het best zijn dat deze iets meer naar links of rechts ligt. Heb je bijvoorbeeld een weg met gescheiden rijbanen (bijvoorbeeld een snelweg) dan is het dus heel belangrijk dat het route punt op de juiste weghelft ligt.

Staat een route punt op een verkeerde weghelft, dan kan het dus zijn dat je navigatie app je allerlei omwegen laat maken. Hieronder vier verschilllende apps / kaarten, en de impact van een verkeerd geplaatst routepunt (meer hier):


(Klik op afbeelding om te vergroten)


Dus...

1. Controleer je route altijd vooraf

2. De kaart in je navigatie app moet dezelfde zijn als waarmee de .GPX file is gemaakt.

3. Als dat niet zo is moet je eerst de route controleren en aanpassen


Vraag dus altijd even na bij degene wie de route heeft uitgezet hoe en waarmee ze dat hebben gedaan. In geval van twijfel: altijd eerst bekijken in je navigatie app of met een routeplanner als MRA.


3. Track naar Route


De eerste stap is het inlezen van de .GPX file in de MRA Routeplanner (op de computer, in een browser).

0. Download de oorspronkelijke Tom Tom .GPX files

2503 - CT - Molen Route - 01 - Tom Tom.gpx - voor de lunch

2503 - CT - Molen Route - 02 - Tom Tom.gpx - na de lunch

 

1. Start MRA Routeplanner - https://www.myrouteapp.com

2. Ga naar Routes / Nieuw / Route (upload)

 

 

3. Een 'Upload' venster komt tevoorschijn. Kies voor 'Route' wanneer je een .GPX file met 'route punten' wilt laden. Kies voor 'Route-track' wanneer je een 'track' wilt laden.


 

4. Klik op 'Bestanden kiezen' (Choose files) en kies de .GPX file welke je wil inladen.

5. De route is daarna toegevoegd aan je verzameling routes.

6. Dubbelklik op de route en je kunt hem aanpassen.

7. Zie je alleen maar een begin en een eindpunt en verder geen route punten, dan heb je waarschijnlijk een Tom Tom file geladen als 'Route'. In dit voorbeeld zie je dan dit:


 

Gooi in dat geval in MRA Routeplanner de betreffende route weg, en importeer hem opnieuw, ditmaal als 'Route-track'. Dat ziet er dan zo uit:


8. Je ziet de track, maar nog geen route punten. Klik op 'Bewerk route-track' (Edit route-track) en dan op 'Gebruiken' (Use).

9. De track wordt omgezet naar een route, en dit ziet er dan zo uit:

 

10. Wanneer je nu in MRA Routeplanner naar je lijst met routes kijkt, dan zul je zien dat deze route er nu twee keer in staat, een keer als 'route' en een keer als 'route track'. Dit komt straks nog goed van pas. Je bent op dit moment in de 'route' aan het editen, niet in de 'route-track'.


11. Gebruik de 'Here' rekenmethode en kaart laag.

MRA Routeplanner (Gold) kan drie verschillende kaarten gebruiken voor het bepalen van de route. Hiervoor gebruik je de tweede knop van rechts. Hieronder is te zien dat de 'Here' kaart wordt gebruikt. Bij het gebruiken van een andere kaart kan de route iets veranderen.

Gebruik de kaart welke het beste bij je navigatie apparaat of app past. Voor MRA Next (de navigatie app van MRA) gebruik je de 'Here' kaart. Voor Tom Tom gebruik je de Tom Tom kaart.


12. Je gebruikt in MRA Routeplanner dus een specifieke kaart voor het berekenen van de route, maar je kunt een andere kaart tonen. Hiervoor klik je op het 'lagen' symbooltje net onder 'Delen'. In dit voorbeeld gebruik ik alleen maar de 'Here' kaart, dus voor nu kun je deze mogelijkheid negeren.

13. Zoom nu in op route punten 19 tot 21. Zoals je kunt zien is bij mij het omzetten niet helemaal goed gegaan. Ook elders (bijvoorbeeld bij punt 11) ging het mis.

Let op! De MRA Route Planner gebruikt actuele verkeersdata... die helaas niet altijd even actueel is...

Gisteravond genereerde MRA Route Planner de route als hierboven, in de veronderstelling dat er geen verkeer tussen 20 en 21 mogelijk was. Bij het opnieuw inlezen vandaag was dit stuk van de weg wel beschikbaar...

 

14. Heb je een MRA Routeplanner Gold licentie, dan kun je met de optie 'Toolkit / Vergelijken met / Tom Tom' verschillen laten zien, maar het laat niet altijd alle fouten zien. 

Het is dus handiger om de originele track te vergelijken met onze nieuw aangemaakte route.

15. Klik op de menu knop achter 'Routepunten' (de drie horizontale strepen),


16. Dan in het uitgeklapte menu op 'Routes' (onder 'Favorieten'), dan 'Toevoegen', en kies in de lijst voor de Molen route. Er staan er twee. Kies voor de 'route-track'.

Dat is op het plaatje hieronder de donkerblauwe. De lichtblauwe zijn we op dit moment aan het editen en kunnen we logischerwijs niet openen.

17. Kies een fancy kleurtje wat contrasteerd met de kaart en de route. Ik heb gekozen voor paars.

18. Ga opnieuw naar de menu knop (de drie horizontale strepen achter 'Routes') en klik dan op 'Routepunten'.

19. Nu kunnen we onze route vergelijken met de oorspronkelijke track.

Heel belangrijk! Let op dat je de juiste kaart actief hebt! Voor de MRA Next app is dat dus de 'Here' kaart!


20. Sommige routeplanners hebben een tool waarmee de route punten zo goed mogelijk op de weg worden geplaatst, maar helaas heeft MRA deze optie niet. (En een 100% betrouwbare implementatie heb ik ook nog niet gezien.)

We gaan dus met de hand de route bij langs lopen, punt na punt, en gelukkig gaat dat snel en gemakkelijk.

21. Hiervoor klikken we elke keer een route punt aan (in de lijst onder 'Routepunten') en vergelijken de oorspronkelijke track met het punt. Je zult al snel zien dat sommige route punten niet lekker op de weg staan, maar er juist net naast staan.

22. Staan ze verkeerd? Sleep ze simpelweg naar de plek waar je ze wilt hebben, vergelijk het resultaat met de oorspronkelijke track, en ga verder met het volgende punt.

23. Wanneer je route punten verplaatst, let dan op het volgende:

  • Plaats route punten niet direct naast kruisingen of rotondes

  • Verwijder overbodige routepunten (maar haal er niet teveel weg voor het geval er omleidingen zijn) 

  • Zet routepunten indien mogelijk niet op gescheiden rijbanen 

  • Zit er een stukje snelweg tussen, dan zijn routepunten op de snelweg zelden nuttig
  • Let op met op- en afritten, met name als je de route ook in de tegenovergestelde richting wilt rijden.

  

4. Voorbeelden


Ik gebruik hier de 'Cabrio Touren Molen Rit 2025'.


Deel 1 (voor de lunch)

Let op! De nummers van de routepunten hieronder zijn indicatief. Als je punten toevoegd of weghaalt, veranderen ze uiteraard!

2 - Staat erg dicht bij een rotonde, dus ik schuif hem een beetje verder weg


7 - Te dicht bij een kruispunt, verplaatst

9 - Verkeerde kant kruispunt, verplaatst naar rechts, die nieuwe situatie ziet er dan zo uit:

Zou je de route in omgekeerde richting willen afleggen, dan zul je dit route punt ergens anders moeten plaatsen om verrassingen te voorkomen! 

Omdat 9 de oprit is naar een snelweg (of in elk geval een grotere, doorgaande weg), heb ik 10, 11 en 12 verwijderd. Dit zijn punten langs de snelweg. Ik ben eigenlijk alleen maar geinteresseerd in de afrit.

10 (was dus puntje 13 voordat we in de vorige stap een paar punten hebben verwijderd) - verplaatst naar rechts bij de rotonde vandaan


11 - Op een kruispunt, verplaatst naar rechts

15 - Stond naast de weg, verplaatst naar een plek op de weg. (Verdere kleine verplaatsingen ga ik hier niet meer vermelden, die spreken voor zich.)

17 - Bij 17 en 18 gaat het mis. MRA Routeplanner heeft besloten dat het beter is om van 17 naar 18 te rijden via een andere route. Dat willen we niet.

Let op! De MRA Route Planner gebruikt actuele verkeersdata... die helaas niet altijd even actueel is...

Eergisteren (de 22e) genereerde MRA Route Planner de route als hierboven, in de veronderstelling dat er geen verkeer tussen 20 en 21 mogelijk was. 

Bij het rijden van de route gisteren (de 23e) bleek dat je wel degelijk langs deze weg kon rijden, en (verrassing!) bij het opnieuw inlezen en bewerken van de oorspronkelijke Tom Tom file op de 24e is de dit stuk van de weg opeens WEL beschikbaar... Desondanks heb ik de verschillende stappen hier laten staan, zodat je er zelf even mee kunt spelen.

Hieronder het resultaat van vandaag:

En dit was het resultaat eergisteren:

In dit voorbeeld ga ik er even vanuit dat MRA Routeplanner geen weg kon vinden, dan dat je zelf handmatig moet ingrijpen.

Meestal kun je een punt verschuiven of toevoegen en daarmee het probleem oplossen. Hier werkt dat echter niet. Om de een of andere reden wil MRA Routeplanner niet via de kortste weg van 17 naar 18 gaan. Vaak wordt dit veroorzaakt door erg kleine weggetjes, een veerpont, of andere obstakels.

Mijn oplossing: Ik heb een extra punt toegevoegd (klik daarvoor vlak ik de buurt van punt 16 op de route). Daarna heb ik 16, 17, 18 en 19 verdeeld over dit stuk.

Omdat MRA Routeplanner blijkbaar niet kan besluiten hoe je het beste van 16 naar 17 naar 18 naar 19 kunt rijden, ga ik dat zelf bepalen. Ik klik op route punt 17, en daarna op 'Overslaan'. Dit betekent dat MRA Routeplanner NIET uitrekent hoe je van 16 bij 17 komt. Er wordt dan ook een rechte lijn van 16 naar 17 getekend.

Overslaan betekent dus niet 'sla het punt over' maar 'sla de route berekening naar dit punt over'.

Tip: Maak je je eigen routes, dan is dit ook een goede manier om veer ponten en dergelijke op te nemen / over te slaan, voor die situaties dat MRA Routeplanner de oversteek niet herkent. 

 

18. Ook 18 en 19 gaan niet helemaal goed. Klik punt 18, en 'Overslaan', en punt 19 en daarna 'Overslaan'. Het resultaat:


Tip: begrijp goed hoe je navigatie apparaat of app omgaat met het automatisch en handmatig skippen van waypoints / route punten, en hoe je handmatig eenlater punt kunt selecteren. Dat scheelt een heleboel stress!

 

40 - Hier heb ik een punt verwijderd om verwarring te voorkomen.


47 - Hier heb ik wat punten toegevoegd omdat MRA Routeplanner een heel andere weg koos.


Resultaat


(Klik afbeelding om te vergroten)


Deel 2 (na de lunch)

Let op! De nummers van de routepunten hieronder zijn indicatief. Als je punten toevoegd of weghaalt, veranderen ze uiteraard!

Dit is dus dezelfde excercitie:

  1. Nieuw / Route (Upload) / Route-track / Bestand kiezen / Importeren
  2. Er is een nieuwe route op de lijst verschenen van het type 'Route-track'
  3. Open deze (dubbelclick)
  4. Bewerk Route-track / Gebruiken
  5. De track wordt omgezet naar een route (en staat nu twee keer in de route lijst, een keer als 'route' en een keer als 'route-track'
  6. Klik op de menu knop (drie liggende streepjes linkerzijde)
  7. Dan Routes / Toevoegen
  8. Klik op de oude 'route-track' versie van onze route, en kies een kleurtje
  9. Klik op de menu knop, en dan op Routepunten
  10. Zorg dat je de 'Here' map gebruikt (2d knop van rechts)
  11. Voor Gold gebruikers: Toolkit / Vergelijk met / Tom Tom
  12. Zoom in, en controleer elk route punt stap voor stap


Aanpassingen

2 - Het maakt niet zoveel uit hoe we Schagen verlaten, dus hier heb ik niets veranderd

6 - Bij het kruispunt weg gehaald

12 - Verschoven zodat we de Tom Tom route blijven volgen

14 en 15 - Weggehaald, staan op rotondes en op gesplitste rijbanen, en de route planner vind de route ook wel zonder deze punten

14 - (Ja, dit is de nieuwe 14, we hebben immers net twee keer de oude 14 verwijderd) MRA Routeplanner wil je omleiden. Normaal zou je hier rechtdoor gaan, maar er is een weg afgesloten bij Schoorl, dus die route 'er omheen' is de juiste!

22 - Bergen aan Zee - verplaatst om de Tom Tom route te blijven volgen

29 - Tussen 29 en 30 heb ik een extra punt toegevoegd op de Hoogeweg

34 - Bij Uitgeest (?) verlaat je de N203 naar de Jacoba van Beierenlaan - dit is overigens een punt waar heel veel mensen per ongeluk rechtdoor gaan, omdat de weg er niet zo uit ziet als op de kaart - routepunt verplaatst om verwarring te voorkomen

36 - Bij Heemskerk - routepunt bij de rotonde naar links verplaatst

43 - Bij 43 wordt je de N246 opgevoerd, en dit is best wel een gevaarlijk punt, daarom een bij Schoorl, dus het kan zijn dat je wordt omgeleid, daarom een extra punt op de Kanaalweg

45 - Staat op een rotonde, naar rechts verplaatst, verderweg op de N246

49 - Verder naar rechts verplaatst

No comments:

Post a Comment