Sunday, October 25, 2020

WHR950 (oud model) badkamer schakelaar en slim ventileren (Dutch)

DIY. Dutch.


In de handleiding van de nieuwere versies van de WHR950 staat een aansluiting voor een badkamer schakelaar beschreven. In de oudere versie zit deze functie ook, zij het iets minder duidelijk aangegeven. Zoek op de print naar de aansluiting DI2L. Dat is 'm!

Hierbij mijn 'mini' projectje om de WTW installatie automatisch in de hoge stand te zetten wanneer nodig. De principes werken natuurlijk ook met andere merken / producten.


HomeMatic fun

Een tijdje terug had ik al een proof of concept gemaakt met een vocht sensor (zie hier, damn, da's al een jaar geleden!) en in principe leek dat te werken. Tijd om dat klusje eens af te maken.

(Nee, niet echt super nuttig, dit allemaal, maar gewoon nerdy fun, en een klein beetje comfort verhogend. Stap uit de douche en de badkamer is (hopelijk 😁 warm).

Het schema van de WHR950 met de betreffende aansluiting (klik om te vergroten):


Als aanstuur relais gebruik ik de HM-LC-Sw4-WM 4 port actuator van Homematic. 

In de WHR950 is 12V te vinden, maar dit lijkt te worden opgewekt door een heel klein chipje, te weinig voor het voeden van de Homematic module, dus heb ik bij Conrad een Meanwell APV-8E-12 module besteld, en deze bij de WHR950 in gebouwd. Zie foto's hieronder.

In de WHR950 zit nog een tijdsvertraging, deze is te programmeren via P21 en P22. Ik heb beide nu op 0 gezet.


Voor de aanpassing



Na de aanpassing


Zoek de verschillen 😄 De oplettende kijker zal zien dat de aanraak beveiliging strips op de grote Meanwell power supplies er nog niet opzitten op deze foto, toen ik dat zelf zag heb ik dat gelijk gedaan.

De Homematic HM-LC-Sw4-WM unit is met een 4 aderig kabeltje (2 voor stroom, 2 voor het schakelcontact) verbonden. Ik heb het ding buiten de WHR950 WTW geplaatst, omdat de afstand tussen de zolder en de CCU2 (op de begane grond) te groot werd, en de omkasting van de WTW teveel signaal verlies gaf (blik of aluminium).


Overzicht


Bestaande onderdelen

Een aantal onderdelen had ik al, omdat deze onderdeel vormden van de regeling van de vloerverwarming.

- Een HM-LC-Sw4-WM relais in de meterkast, welke de klep van de stadsverwarming stuurt

- Een HM-OU-LED16 in de keuken, welke allerlei standen aangeeft

- De CCU2 (uiteraard)


Nieuw

- In de badkamer een temperatuur en vocht sensor, de HmIP-STH

- In de keuken een schakelaar, de HMIP-WRC2, voor extra handbediening

- Vlakbij de WHR950 WTW unit de HM-LC-Sw4-WM


Badkamer radiator

In de badkamer zit op de verwarming een thermostaat knop, geen geregelde knop. (Een Homematic unit steekt te ver uit, en zou te gemakkelijk kapot worden gelopen). Als ik de klep van de stadsverwarming open zet, dan loopt er dus warm water door deze verwarming, tot de badkamer warm genoeg is. Het nadeel hiervan is dat de badkamer dus ook (een beetje) mee verwarmt als de vloerverwarming, of een andere verwarming aanspringt. In de praktijk is dit geen probleem.


Principe


1. Als de lucht in de badkamer te vochtig wordt, dan gaat de klep van de stadsverwarming 'n' minuten open. Indien het tussen 07:00 en 23:00 is, dan schakelt de ventilatie voor 'n' minuten in de hoogste stand. Zie ook hier voor de proof of concept.

2. Als kort op de schakelaar in de keuken wordt gedrukt, en de ventilator staat al in de hoge stand, dan gaat deze uit.

3. Als kort op de schakelaar in de keuken wordt gedrukt, en de ventilator stond in de normale stand, dan gaat deze 5 minuten aan. Dit is een 'korte ventilatie' stand voor toiletten en dergelijke.

4. Als lang op de schakelaar wordt gedrukt, dan gaat de ventilatie voor onbepaalde tijd in de hoog stand. Je kunt hiermee dan geforceerd ventileren (beetje overbodig, want je kunt de draaischakelaar van de WTW installatie ook gewoon op standje III zetten, maar het was gewoon leuk om uit te proberen 😇).


Praktijk

In de praktijd was het iets ingewikkelder, omdat ik wat beveiliging bij de aansturing van de klep van de stadsverwarming heb ingebouwd (voor het geval ergens een klep blijft hangen, zo raakt het huis nooit 'aan de kook'). Tevens heb ik twee status ledjes op het HM-OU-LED16 display toegevoegd.


De verschillende programma's


Programma 1 - check RH sensor

RH sensor -> CCU2 programma -> poort 3 switch meterkast

In plaats van de klep van de stadsverwarming direct aan te sturen, gebruik ik een tot op heden ongebruikt relais van de 4 poorts switch HM-LC-Sw4-WM in de meterkast. Is de luchtvochtigheid te hoog, dan wordt poort 3 hoog gezet voor 'n' minuten.

De sensor is niet ingesteld op absolute waardes (anders zou deze kunnen inschakelen als het heel erg mistig is, of heel erg regent, of amper inschakelen in de winter). In plaats daarvan vergelijk ik de luchtvochtigheid in de badkamer met die op de begane grond. Wordt dat meer dan 20%, dan ventileer ik 30 minuten, meer dan 10%, dan ventileer ik 15 minuten.


Programma 2 - check zet stadsverwarming open

Poort 3 switch meterkast -> CCU2 programma -> poort 1 switch meterkast

Er loopt al een programma voor de verwarming, welke kijkt of een van de radiator kleppen open staat. Deze kijkt nu ook of poort 3 hoog staat. Zoja, dan gaat de stadsverwarming open.


Programma 3 - zet ventilatie hoog overdag

Poort 3 switch meterkast -> CCU2 programma -> poort 1 switch zolder (WTW)

Staat poort 3 in de meterkast hoog, dan checkt dit programma of het overdag is, zo ja, dan wordt de WHR950 WTW in de hoogste stand gezet.


Overige programma's

Dan zijn er nog wat aanvullende programmas voor het uitlezen van de bedienknop, en voor het laten zien van de status.


Werking

Vooralsnog lijkt alles te werken, ik moet nog wat spelen met de waardes voor het detecteren van de luchtvochtigheid in de bandkamer, en hoe lang ik de ventilatoren moet laten nadraaien.

Een mogelijke uitbreiding zou toiletdetectie zijn... tamelijk nutteloos, maar wel fun 😎


Ventilator geschakelde voedingen

Wat ik wel tegen kwam in deze 15 jaar oude WHR950 was dat van beide grote voedingsunits de ventilatoren het niet meer (goed) deden. De rechter was helemaal defect, de linker draaide niet meer soepel.

Dat ook maar eens uitzoeken...



3 comments:

  1. WTW Engineer22/2/23 13:02

    Hoi Ninelizards, ik heb een 2e hands wtw gekocht, quablijkelijk hetzelfde model als u hierboven beschrijft. Kunt u mij vertellen of er een mogelijkheid is RPM stand 1,2,3 te switchen? (er zat bij de levering geen externe schakelaar oid) ik ben goed technisch onderlegd dus alles kan ;). Bedankt en gaaf dat ik dit blog tegenkom!

    ReplyDelete
  2. Hoi Ninelizards, Reeds heb ik een huis gekocht met hetzelfde WTW systeem als hierboven beschreven (oud type WHR950), de WTW is in goede staat echter nog niet aangesloten. weet je toevallig hoe ik deze kan voorzien van zo'n 3 standen schakelaar, en hoe dit zit aangesloten?

    Gaaf dat ik dit blog tegenkom op internet
    (Ps. ik vindt ook geen schema's of manuals van dit oude type, zou je me deze eventueel kunnen delen)

    Technische uitleg is welkom, ben goed onderbouwd in electro, Groeten Niel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik moet even graven naar de handleiding, maar ik heb 'm. Als je zoekt moet 'ie online te vinden zijn... hoewel... ik kon 'm net ook niet vinden.

      Volgens mij is het aansluiten van de schakelaar gelijk bij alle modellen, zie ook de WH90-300 en andere varianten.

      De handleiding voor het nieuwe model vind je hier:
      https://cdn.webshopapp.com/shops/42891/files/382461962/fairair-manual-zehnder-je-stork-whr950-whr960-basi.pdf

      Als je wilt kan ik de oude manual inscannen voor je.

      De serie 1 is wel een stroomvreter... de latere series gebruiken de helft of minder qua stroom.

      Delete