Zoals gewoonlijk is dit blog vooral voor eigen gebruik 😁
Ik ben een road trip aan het voorbereiden. Portugal... of toch naar Italie? Ik weet het nog niet, maar als het Portugal wordt, dan is daar Frankrijk met die vervelende tolwegen...
Zijn er ook routes door Frankrijk welke snel genoeg zijn, soms leuker zijn dan de tolweg, en wat minder kosten? En is dat de moeite waard?
Maximum Snelheden
Eerst maar eens de maximum snelheid:
- op autosnelwegen - droog 130
- op autosnelwegen - bij regen 110
- autowegen - droog 110
- autowegen - nat 100
- buiten de bebouwde kom - soms 80 soms 90 (!) - lees ook dit!
(Geen) Tol wegen
Op https://about-france.com/geo/motorways.htm vond ik dit:
(Klik op een afbeelding om te vergroten.)
Op deze kaart:
- Groen - (meestal) autowegen - gratis
- Blauw - autosnelwegen - gratis
- Rood - autosnelwegen - tol
Relatief
Om een en ander in perspectief te zetten heb ik een paar routes vergeleken.
1. Tijd. De directe route vanuit Rotterdam (snelste, via Google Maps, allemaal snelwegen, naar Evora in midden Portugal is 2100 km / 20 uur. Zonder tolwegen is het 25 uur... volgens Google. Maar met alle rotondes, stoplichten, wegwerkzaamheden enzovoorts wordt dat heel wat meer. 40 uur? 50 uur? Wie weet.
Het duurt gewoon een stuk langer.
Binnenwegen, dorpjes, landbouwverkeer. En rotondes. Oneindig veel
rotondes. Daarom is het soms handig om toch maar te betalen voor (een stukje) tolweg.
2. Afstand. Directe route over de tolwegen: 2100 km. 2100 km is een boel. Doe eens echt gek en rij via Duitsland via Barcelona (!) naar midden Portugal (Evora), dan is de totale trip ergens rond de 2700 km / 28 uur.
3. Kosten. Tussen de 80 en de 120 euro aan tol voor de hele trip van noord naar zuid... en dan nog een keer hetzelfde voor de terugweg. Je rijdt sneller op de tolweg (dus meer verbruik) maar hoeft minder vaak te versnellen en te vertragen (dorpskernen, dus meer verbruik). Brandstof is goedkoper in de dorpjes, en hotels idem dito, maar of je nou echt geld gaat besparen...
De 'doe eens gek' route via Barcelona is een extra 600 km. 1:15, 2 euro per liter, da's dus 200/15x2 = 80 euro extra brandstof, zo'n beetje gelijk aan de maximale besparing in tol kosten. Ook niet echt de moeite waard qua besparing... en een dag extra rijden.Een interessante optie is het begin en het einde van een tolweg te 'missen' zodat je een stukje binnendoor rijdt, en daardoor wat goedkoper tanks, een leuk dorpje bezoekt als tussenstop, enzovoorts.
4. De opbrengst. Stel dat je een dag eerder op je bestemming aankomt, en 240 euro extra kwijt bent. In ruil daarvoor krijg je een dag extra op je bestemming. Laten we zeggen 12 tot 24 uur extra vakantie voor 240 euro, oftewel 10 tot 20 euro per uur. Alleen jij kunt bepalen of het je dat waard is.
(Heb je twee kids bij je, dan heb je ze dus twee dagen meer in de auto zitten. Dus...)
5. Flitsers. En dan zijn er natuurlijk nog de snelheidscontroles... hoeveel bekeuringen ga jij scoren in de verschillende dorpjes?
Richting Portugal
De route onder Parijs naar Portugal heeft wat opties: https://about-france.com/tourism/no-tolls-routes.htm
Richting Barcelona
Idem naar Barcelona: https://about-france.com/tourism/med-avoiding-tolls.htm
Op https://www.eurocampings.co.uk/blog/listing/fastest-toll-free-routes-spain/ worden min of meer dezelfde routes beschreven in tekst. Hou de kaartjes hierboven ernaast, en Google Maps binnen handbereik.
Conclusie
Da's een lastige. Maar - tenzij je alle tijd van de wereld hebt - wordt het gewoon betalen voor de meesten onder ons, zucht. Komt je route toevallig over de A20 uit, dan heb je (een beetje) mazzel. Mocht het Portugal worden, dan zal ik eens kijken hoe lang ik over een route doe met een combinatie van tol en RN wegen...
Meer
No comments:
Post a Comment