Saturday, May 26, 2018

Ziggo's prijsverhoging (Dutch)

Ziggo heeft zojuist (opnieuw) haar prijzen verhoogd. Om 'meer en betere' diensten te kunnen aanbieden.

Op zich niet onredelijk.

Alleen is het niet waar.




De (on)tevreden gebruiker

Nou ja, misschien is het wel waar, maar wat schiet IK er mee op? Waarom zou ik andere diensten gaan sponsoren?

Ik ben al jaren Ziggo gebruiker. Niet omdat ik Ziggo zo geweldig vind, maar omdat ik niet zoveel keus heb. Begrijp me goed, Ziggo heeft tot op heden uitstekend gefunctioneerd, en ik heb eigenlijk nooit problemen met de Ziggo diensten, dus wat dat betreft geen klachten. Het is alleen het prijs nivo waar ik mijn bedenkingen bij heb, en de laatste tijd begint het een beetje onredelijk te worden.

Want, laten we eerlijk zijn, wat heb ik nou eigenlijk terug gezien voor de prijsverhogingen? Vroeger keek ik nog wel eens TV, maar met het oneindige reclame bombardement doe ik dat al lang niet meer. Digitale TV vind ik niet interessant (een DVD / Bluray is nog altijd beter) en het meest bekeken 'TV' kanaal is (uiteraard) Netflix. Bellen doen we mobiel, dus dan blijft alleen nog maar het Internet over.

Helaas woon ik in een gebied waar ik alleen maar de keus heb tussen teleurstellend traag (A)DSL of Ziggo. En, toegegeven Ziggo is (was?) altijd goedkoper voor een hogere snelheid, vergeleken met de (A)DSL providers die allemaal het netwerk van KPN gebruiken...


Historisch overzicht

Hier een overzichtje...

  • 27.01.2011 - 16.95 - Alleen maar kabel
  • 28.03.2012 - 17.20 - Prijsverhoging
  • 26.09.2012 - 17.49 - Prijsverhoging
  • 29.01.2013 - 17.75 - Prijsverhoging
  • 28.04.2015 - 18.25 - Prijsverhoging

Gezien inflatie en dergelijke is een prijs verhoging van een paar procent nog acceptabel. In de periode 2011 tot 2015 waren de prijs verhogingen erg beperkt.

Het was (helaas) tijd om de kosten wat onder controle te krijgen, en dat betekende op zoek naar goedkopere electriciteit en Internet. Dit werden uiteindelijk GreenChoice en Ziggo.

  • 28.07.2016 - 28.70 - Gebruik gemaakt van het Ziggo 'Internet erbij voor 10 euro' aanbod

Uiteraard wel gecheckt en expliciet gevraagd of dit een tijdelijke aanbieding was, en nee, dat was het niet. Mooi zo.
  • 28.06.2017 - 31.20 - Prijsverhoging, iedereen sneller Internet, behalve de '10 euro' gebruikers

Waarbij ik wil opmerken dat de '10 euro' gebruikers relatief gezien de grootste prijs verhoging kregen. Opmerkelijk is dat deze groep gebruikers in de on-line prijs en snelheids opgaves niet als een aparte categorie werden vermeld, en er niets over terug te vinden was online. Ik heb destijds de klantenservice hierover gebeld, en het antwoord was (vij vertaald, en niet geheel onverwacht): 'u kunt altijd nog opzeggen'.

  • xx.xx.2018 - 31.20 - Analoge TV verdwijnt, extra kastje nodig
  • 01.06.2018 - 33.70 - Verwachte prijs na aangekondige prijsverhoging


Tegenprestatie

Met andere woorden: sinds midden 2016 ging de prijs dus bijna 10% per jaar omhoog. En wat was Ziggo's tegenprestatie?

  1. Nieuwe diensten die niet standaard zijn maar extra geld kosten.
  2. Hogere netwerk snelheden. Maar niet voor iedereen.
  3. Een extra kastje met nog meer stroom verbruik


Stroomverbruik

A propos... heeft iemand al eens een blik geworpen op het stroomverbruik van het Humax digitaal naar analoog kastje, of van de door Ziggo gebruikte Technicolor modems? Mocht je overstappen van bijvoorbeeld XS4All naar Ziggo vanwege de kosten neem dan ook even het verbruik van dat ding in je vergelijking mee.

Het Technicolor modem doet alleen al 40 tot 50 euro per jaar, laten we uitgaan van 4 miljoen ziggo gebruikers, dan praten we over 175 miljoen euro per jaar aan electriciteit. Wow...


Internet only

Hey Ziggo, ik weet dat jullie graag jullie  investeringen in al die TV kanalen willen terug verdienen, maar (een deel van) de gebruikers is daar niet zo in geinteresseerd. Zij (wij / ik 😄) willen alleen maar Internet. En Netflix. En misschien een keertje F1 op Zaterdag en Zondag, maar alleen wanneer Max Verstappen wereldkampioen wordt...

No comments:

Post a Comment