Saturday, May 26, 2018

Ziggo's prijsverhoging (Dutch)

Dutch. Column.

Ziggo heeft zojuist (opnieuw) haar prijzen verhoogd. Om 'meer en betere' diensten te kunnen aanbieden.

Op zich niet onredelijk.Alleen is het niet helemaal waar.


De (on)tevreden gebruiker

Nou ja, misschien is het wel een beetje waar, maar wat schiet IK er mee op? Waarom zou ik andere diensten gaan sponsoren?

Ik ben al jaren Ziggo gebruiker. Niet omdat ik Ziggo zo geweldig vind, maar omdat ik niet zoveel keus heb. Begrijp me goed, Ziggo heeft tot op heden uitstekend gefunctioneerd, en ik heb eigenlijk nooit problemen met de Ziggo diensten, dus wat dat betreft geen klachten. Het is alleen het prijs nivo waar ik mijn bedenkingen bij heb, en de laatste tijd begint het een beetje onredelijk te worden.

Want, laten we eerlijk zijn, wat heb ik nou eigenlijk terug gezien voor de prijsverhogingen? Vroeger keek ik nog wel eens TV, maar met het oneindige reclame bombardement doe ik dat al lang niet meer. Digitale TV vind ik niet interessant (een DVD / Bluray is nog altijd beter) en het meest bekeken 'TV' kanaal is (uiteraard) Netflix. Bellen doen we mobiel, dus dan blijft alleen nog maar het Internet over.

Helaas woon ik in een gebied waar ik alleen maar de keus heb tussen teleurstellend traag (A)DSL of Ziggo. En, toegegeven Ziggo is (was?) altijd goedkoper voor een hogere snelheid, vergeleken met de (A)DSL providers die allemaal het netwerk van KPN gebruiken...


Historisch overzicht

Hier een overzichtje...

  • 27.01.2011 - 16.95 - Alleen maar kabel
  • 28.03.2012 - 17.20 - Prijsverhoging
  • 26.09.2012 - 17.49 - Prijsverhoging
  • 29.01.2013 - 17.75 - Prijsverhoging
  • 28.04.2015 - 18.25 - Prijsverhoging

Gezien inflatie en dergelijke is een prijs verhoging van een paar procent nog acceptabel. In de periode 2011 tot 2015 waren de prijs verhogingen erg beperkt.

Het was (helaas) tijd om de kosten wat onder controle te krijgen, en dat betekende op zoek naar goedkopere electriciteit en Internet. Dit werden uiteindelijk GreenChoice en Ziggo.

  • 28.07.2016 - 28.70 - Gebruik gemaakt van het Ziggo 'Internet erbij voor 10 euro' aanbod

Uiteraard wel gecheckt en expliciet gevraagd of dit een tijdelijke aanbieding was, en nee, dat was het niet. Mooi zo.

  • 28.06.2017 - 31.20 - Prijsverhoging, iedereen sneller Internet, behalve de '10 euro' gebruikers

Waarbij ik wil opmerken dat de '10 euro' gebruikers relatief gezien de grootste prijs verhoging kregen. Opmerkelijk is dat deze groep gebruikers in de on-line prijs en snelheids opgaves niet als een aparte categorie werden vermeld, en er niets over terug te vinden was online. Ik heb destijds de klantenservice hierover gebeld, en het antwoord was (vij vertaald, en niet geheel onverwacht): 'u kunt altijd nog opzeggen'.

  • xx.xx.2018 - 31.20 - Analoge TV verdwijnt, extra kastje nodig
  • 01.06.2018 - 33.70 - Verwachte prijs na aangekondige prijsverhoging


Tegenprestatie

Met andere woorden: sinds midden 2016 ging de prijs dus bijna 10% per jaar omhoog. En wat was Ziggo's tegenprestatie?

  1. Nieuwe diensten die niet standaard zijn maar extra geld kosten.
  2. Hogere netwerk snelheden. Maar niet voor iedereen.
  3. Een extra kastje met nog meer stroom verbruik


Ziggo's uitleg

Laten we eens zien wat Ziggo zelf zegt. Neem bijvoorbeeld Ziggo's aankondiging op de 'Ziggo Community':

https://community.ziggo.nl/abonnement-153/prijswijzigingen-en-nieuwe-voorwaarden-per-1-juli-2018-26574/index1.html

De tekst:

> Sander Ziggo Moderator 1271 reacties

> Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de tariefwijziging
> van 1 juli 2018. Je krijgt van ons een brief of e-mail wanneer er iets
> wijzigt in je abonnement. Via deze weg willen we alvast de meeste vragen 
> beantwoorden.
>
> Waarom doen we dit?
>
> We zien dat de vraag naar steeds sneller en nog veiliger internet elke 
> dag toeneemt. Er gebeurt steeds meer online. Denk aan het streamen
> van muziek en video’s, online shoppen en het online regelen van je 
> bankzaken. Daarom investeren we dagelijks in een stabiel, snel en
> veilig netwerk. Zo willen we ook in ons tv-aanbod investeren om de
> flexibele manier van tv-kijken, zoals On Demand en online, bij te kunnen
> houden.
>
> Logischerwijs krijgen we daarom te maken met steeds hogere kosten
> als het gaat om het netwerk. Door steeds te blijven werken aan een
> up-to-date en toekomst vast netwerk, vereist dit investeringen en dit gaat
> gepaard met een prijswijziging.
>
> Welke tarieven worden er gewijzigd?
>
> •    We wijzigen de kosten van de bundels
> •    We verlagen de huur van de Extra Mediabox HDDVR
> •    We verhogen de gesprekstarieven van vaste telefonie
> •    We wijzigen telefonie- en voicemailfuncties
> •    We verhogen de kosten van acceptgiro's en papieren facturen
>
> Wanneer zie je dit terug op de factuur?
>
> De eerste prijswijziging gaat in per 1 juli. Dus op de eerste factuur die
> over deze periode gaat, is de wijziging zichtbaar.
>
> Wat gebeurt er met de afgesproken korting?
>
> Heb je een tijdelijk kortingsbedrag afgesproken?
> Dan blijft het kortingsbedrag zoals afgesproken. De korting wordt
> verrekend met het nieuwe maandbedrag.
>
> Heb je een tijdelijk kortingspercentage afgesproken?
> Dan blijft het percentage gelijk maar wordt dit berekend over het nieuwe
> maandbedrag.
>
> Heb je een tijdelijk vast maandbedrag afgesproken?
> Dan gaat de tariefwijziging pas in na deze periode.
>
> De nieuwe voorwaarden per 1 juli 2018
>
> Per 1 juli 2018 zijn de nieuwe voorwaarden van kracht, zodat er voor 
> iedereen dezelfde voorwaarden gelden. De voorwaarden zijn herschreven,
> samengevoegd en op elkaar afgestemd om het geheel korter en duidelijker
> te maken. Wil je de voorwaarden eens rustig doornemen? Dat kan. Op onze
> website www.ziggo.nl/nieuwevoorwaarden staan de nieuwe voorwaarden
> voor je klaar.


Okay... duidelijk, toch?

Ik heb er geen probleem mee wanneer Ziggo de prijzen verhoogt om inflatie te corrigeren, toegenomen kosten te compenseren, of nieuwe diensten aan te bieden. Wat Ziggo echter lijkt te doen is simpelweg de prijs verhogen zonder er daadwerkelijk iets voor terug te geven.
Kleine analyse van het betreffende bericht:

> Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de tariefwijziging van 1 juli 2018.

Persoonlijke? Betekend dit dat verschillende gebruikers verschillende verhogingen krijgen? (Voor de andere Ziggo gebruikers: ik zag een verhoging van 2.50 euro, ik ben een van de 'tientje' gebruikers.)

> Waarom doen we dit?
...
> Logischerwijs krijgen we daarom te maken met steeds hogere kosten
> als het gaat om het netwerk.


Dit is niet helemaal juist. De hogere kosten zijn verwant aan het bieden van nieuwe / uitgebreidere diensten. Deze kunnen op twee manieren worden verhaald: door 1. de diensten aan iedereen te geven in ruil voor een collectieve prijs verhoging, of 2. de nieuwe diensten aan te bieden aan en in rekening te brnegen bij de gebruikers van deze diensten.

Dat is hier niet het geval. Net als bij de vorige prijsverhoging ontvang ik geen additionele diensten, maar betaal wel meer. Hierdoor is Ziggo in staat andere, additionele diensten tegen betaling aan andere gebruikers aan te bieden. Let wel: aan andere gebruikers.

Sterker zelfs nog: bij de vorige prijs verhoging (of is dat al twee prijsverhogingen geleden? Ik raak een beetje de tel kwijt) werd van iedereen de snelheid verhoogd, met uitzondering van mijn type abonnement. Daarentegen werd de prijs van mijn abonnement pro-rato meer verhoogd dan de andere abonnementen. Zoiets laat een zuur gevoel achter, in de trant van: 1. Hier is een lokkertje. 2. Nee, we zullen deze aanbieding later niet terug draaien. 3. Maar we verhogen de prijs zo snel dat je vanzelf wel overstapt.

De opmerking dat je je abonnement mag opzeggen is dus des te zuurder: er is geen andere aanbieder in mijn woongebied, met uitzondering van treurig traag (A)DSL.

Ziggo, ik ben niet onder de indruk.


Stroomverbruik

A propos... heeft iemand al eens een blik geworpen op het stroomverbruik van het Humax digitaal naar analoog kastje, of van de door Ziggo gebruikte Technicolor modems? Mocht je overstappen van bijvoorbeeld XS4All naar Ziggo vanwege de kosten neem dan ook even het verbruik van dat ding in je vergelijking mee.

Het Technicolor modem doet alleen al 40 tot 50 euro per jaar, laten we uitgaan van 4 miljoen ziggo gebruikers, dan praten we over 175 miljoen euro per jaar aan electriciteit. Wow...


Internet only

Hey Ziggo, ik weet dat jullie graag jullie  investeringen in al die TV kanalen willen terug verdienen, maar (een deel van) de gebruikers is daar niet zo in geinteresseerd. Zij (wij / ik 😄) willen alleen maar Internet. En Netflix. En misschien een keertje F1 op Zaterdag en Zondag, maar alleen wanneer Max Verstappen wereldkampioen wordt...

(En als je dan de TV ondersteuning gelijk uitzet kunnen we met een wattje of 2 wel toe. Win win!)

No comments:

Post a Comment