Menu

Saturday, August 30, 2025

D&D - Return of the Lazy Dungeon Master - The Lazy Anthology (xe 2018, Dutch)

RPG Book Review + Books + Dutch

Na al het uitzoeken en voorbereiden is het tijd om het resultaat te laten zien: The Lazy Anthology. Oftewel... drie de boeken tesamen in een enkele, full color hardcover.

Nuttig? Nee. Praktisch? Nee. Voordelig? Nee. Maar man, wat blijft het een goed gevoel om een hardcover vast te houden 😁 Maar ja, behalve de looks gaat het ook nog om de inhoud: waar gaat Return eigenlijk over?


Return of the Lazy Dungeon Master

Als Dungeon Master / Game Master ben je de spil voor elk role playing game. Als DM / GM run je de wereld, speel je alle NPC's, en besluit je welke regels in het spel van toepassing zijn.

Dat is een heleboel werk, en vergt een boel voorbereiding. Sommige DM's vinden dit leuk, voor anderen kan het teveel worden en het plezier uit het spel halen.

Return (of the Lazy Dungeon Master) is geschreven door Mike Shea aka 'Sly Flourish', en is een handboek bedoeld voor beginnende en ervaren DM's. In het boek geeft Mike aanwijzingen hoe je - als DM - je voorbereidingen kunt beperken.

Voor beginnende DM's betekent dit dat de hoeveelheid werk overzichtelijk en behapbaar wordt.

Voor ervaren DM's kan het rust en tijd brengen, zodat ze niet meer opzien tegen het voorbereiden voor een game.


The Lazy Anthology

De eerste aanwijzing dat dit niet helemaal het origineel is, is de titel. Ik heb de oorspronkelijke cover gebruikt, met een kleine toevoeging, The Lazy Anthology:


Deze zelf-gebakken hardcover bevat alle drie de boeken:

  • Return of the Lazy Dungeon Master
  • The Lazy DM Companion
  • The Lazy DM Workbook

Return is het basis werk, waarin Mike zijn benadering uitlegt. Workbook is een praktische uitwerking wat je zou kunnen gebruiken als de basis voor een adventure, en de Companion is een aanvulling met tabellen en dergelijke.

Maar... uiteindelijk gaat het vooral om Return of the Lazy Dungeon Master. De Companion en Workbook zijn leuke toevoegingen voor tabellen en snelle locaties. Handig om te hebben, ja. Essentieel, nee. Zou je ze moeten meebestellen / kopen bij een kopie van de Return of the Lazy Dungeon Master? Hmmm... Ja, omdat ze handig zijn als je haastig iets nodig hebt.


(Aangepaste cover)


(Klik op een afbeelding om te vergroten)


(Map uit de Lazy Workbook)


(The Lazy Companion)


(Aangepaste inhoudsopgave)


(Klik op een afbeelding om te vergroten)

De oplettende lezer (de minderheid onder ons 😇) heeft misschien gezien dat er gekleurde balken in de inhoudsopgave staan. Mijn bedoeling was om ook gekleurde blokken aan de randen van de bladzijden te hebben, maar door mijn eigen dommigheid zijn die weggevallen... Ik had de PDF eerst moeten 'flattenen'...

Jawel cheapskates! Er is ook een gratis versie!

Voordat we naar de inhoud van m'n hardcover kijken: er is een officiele, goedkope, gratis (ach, Nederlanders) beknopte versie online beschikbaar. Mocht je de tips interessant genoeg vinden, dan denk ik dat de aanschaf van de volledige versie (PDF of anders) de moeite waard is.

Link

In de volledige versie, nieuwe versie Return of the Lazy Dungeonmaster staan wat zaken welke je niet in de online versie vindt.


Doe niks onnodigs. Punt.

Dat is de kern van het verhaal: doe niets wat niet nodig is. Focus op die onderdelen welke helpen tijdens het runnen van een game, en laat alles weg waarvan je niet weet of het gebruikt gaat worden, of de spelers toch niet interesseert.

Het uiteindelijke doel voor de DM is plezier aan het spel te beleven, en dat plezier wordt groter wanneer de DM de juiste tools heeft om het spel te runnen, de juiste antwoorden paraat heeft, en zich niet druk hoeft te maken over zaken die hij / zij toch niet kan voorspellen. Focus op wat je wel weet, en zorg ervoor dat je snel kunt schakelen wanneer een en ander in het honderd loopt.

Dit betekent niet dat voorbereiding helemaal niet nodig is, maar wel dat je je voorbereiding kunt beperken tot essentiele zaken.

Wat je wel of niet wilt voorbereiden hangt af van je ervaring, je speel stijl, en die dingen die je leuk vindt. Er is dus geen universeel recept, maar Mike Shea geeft een raamwerk waar je onderdelen uit kunt gebruiken voor je eigen games.

Hij bouwt hiervoor een raamwerk met 8 stappen:

  1. Beoordeel de (speler) karakters
  2. Creeer een sterk begin
  3. Outline mogelijke 'scenes' (situaties)
  4. Definieer geheimen en hints
  5. Creeer fantastische locaties
  6. Outline belangrijke NPC's
  7. Kies relevante monsters
  8. Kies passende magische beloningen

Daarnaast geeft hij nog een handvol tips, zoals re-skinning (zo obvious, en zelf nooit aan gedacht).


Wat werkt(e) niet (voor mij)?

Is alles geweldig? Nee, maar 'alleen maar voorbereiden wat zin heeft' is de allerbelangrijkste boodschap, en die komt wel over.

Er zijn wat zaken die m.i. wat minder interessant zijn of werken, of waar ik een beetje mijn bedenkingen bij heb.

  • Kies magische beloningen - Het draait niet alleen maar om belonen. Sterker zelfs nog, ik vind meer plezier in het avontuur dan in de beloning.
  • Theather of mind combat - Wellicht dat het voor sommige groepen werkt, maar ik zou het beperken tot eenvoudige encounters.
  • Thinking about your game - Beetje algemeen.


Persoonlijke take-away

Mijn take-away (gecombineerd met wat info uit andere bronnen, die markeer ik even in een ander kleurtje.)


0. Zonder spelers geen plezier

Jij hebt plezier in het spel wanneer de spelers plezier in het spel hebben. Gaat het je vooral om world building en dergelijke dan kun je beter een boek gaan schrijven dan een game gaan runnen...

1. Spelers en karakters

Ja, het doel is de spelers te vermaken (en jezelf natuurlijk) en dan moet je wel begrijpen wat de spelers willen, en wat werkt voor de karakters die ze hebben gemaakt.

2. Sterk begin

Net als in een verhaal / boek wil je een 'hook' hebben zodat je de aandacht van de spelers gelijk af het begin hebt.

3. Geheimen en hints

Houdt een lijstje bij van belangrijke en minder belangrijke (maar vermakelijke) geheimen. Hier gaat het zowel om het algemene plot achter je campaign, maar ook is het leuk om een handvol alternatieve, minder belangrijke maar wel leuke geheimen achter de hand te hebben.

4. Scenes

Scenes zijn situaties, bezigheden, activiteiten. Dingen die de spelers waarschijnlijk gaan doen, en waarvoor je iets grofweg wilt hebben voorbereid.

Scenes kun je zelden hergebruiken. Ontwikkel alleen dat wat je nodig hebt, en gooi ze weg als ze niet nuttig zijn.

5. Locaties

Dit zijn plekken waar de spelers komen. Deze locaties moeten iets hebben wat buiten het normale ligt, iets wat de spelers zich over verwonderen of zullen blijven herinneren.

Mike Shea heeft het alleen over 'fantastische' locaties, maar ik kan me voorstellen dat minder 'fantastische' plaatsen die essentieel zijn voor je verhaal ook de nodige aandacht verdienen.

Locaties kun je hergebruiken.

In een pinch kun je ook locaties uit een boek met locaties gebruiken 🤔 Duh! Daardoor worden boeken met locaties opeens een stuk interessanter.

6. NPC's

NPC's zijn belangrijk, maar de hoeveelheid detail per NPC verschilt. Zorg dat je een lijst van namen beschikbaar hebt (anders geloven de spelers niet in je wereld), en beperk de volledige stats alleen voor de belangrijkste NPC's.

Zorg eventueel voor een paar blanco stat blokken, waar je later gewoon de naam van een NPC boven zet indien er sprake is van combat.

Een boek met NPC's kan erg handig zijn om on the spot nieuwe NPC's toe te voegen, of om je ideeen voor NPC's te geven.

Ook NPC's kun je reskinnen!

7. Monsters

Monsters zijn eigenlijk net NPC's, dus hiervoor geldt hetzelfde, behalve dat je passende monsters wilt gebruiken, en dat je voor de monsters WEL de starts wilt hebben uitgezocht.

Lees aandachtig het stukje over reskinnen door!

8. Epic, cinematic

Mike distanceert zich een beetje van films en games, maar ik denk dat deze zeer bruikbaar kunnen zijn als inspiratie en achtergrond. Spelers willen epische dingen mee maken en doen. Als DM bepaal je de filmset (locatie) en de medespelers (figuranten, antagonisten, medespelers) maar je moet de spelers vrij laten in hun beslissingen. Zij spelen NIET in jouw film, maar in hun eigen film.

9. Yes en de Rule of Cool

Weet je niet zeker of iets kan, dan kan het. (Binnen grenzen natuurlijk.) Het default antwoord is Ja, niet Nee!

En elke regel kan gebroken worden als dat het spel ten goede komt. Vooral wanneer dat unieke, epische, memorabele momenten oplevert. Zolang het geen free-for-all wordt kan alles.





(Klik op een afbeelding om te vergroten)


(Tabellen uit de Lazy Companion)


The Verdict

96 paginas, passend artwork, goed leesbaar, logische indeling. Al met al zeer bruikbaar! In ieder geval de gratis resource document lezen, maar beter nog: gewoon kopen dit boek, al is het alleen maar als PDF. Het is echt de moeite waard.

Als losse boeken zijn de Workbook en Companion minder interessant, maar als een totale bundel in hardcover komen ze toch wel van pas als bijlages met tabellen en dergelijke. Ik zou dus gewoon de hele bundel kopen en desnoods zelf inbinden tot een massieve hardcover (en dat heb ik dan ook gedaan 😏).


Deze pagina (en alle tekst op mijn blog en website) is volledig handmatig geschreven, zonder AI in wat voor vorm dan ook te hebben gebruikt.

De tekst op deze pagina mag alleen gebruikt worden voor het trainen van een AI / LLM als ze in elk resultaat wat deze data gebruikt een link plaatsen naar de pagina waar ze de informatie gevonden hebben.

Yeah.

Alsof iemand zich daaraan zou houden.


No comments:

Post a Comment